Olanda. Lupta unui român după ce și-a pierdut logodnica într-un accident. Colegul care conducea a adormit la volan: „Oferiți șoferi să ducă muncitorii acasă!”

Loredana Iriciuc / 04 sep 2022, 11:24
Olanda. Lupta unui român după ce și-a pierdut logodnica într-un accident. Colegul care conducea a adormit la volan: „Oferiți șoferi să ducă muncitorii acasă!”
Olanda. Lupta unui român după ce și-a pierdut logodnica într-un accident. Colegul care conducea a adormit la volan: „Oferiți șoferi să ducă muncitorii acasă!”

După moartea logodnicei sale în Olanda, Daniel duce o luptă aprigă pentru transportul în siguranță al lucrătorilor migranți. Avocatul de vătămare Bojan Dekker îl sprijină în lupta pentru prevenirea noilor accidente.

Daniel, în vârstă de 24 de ani, și Marielena, în vârstă de 23 de ani, urmau să se căsătorească și să-și cumpere propria casă. Însă, toate planurile pe care și le-au făcut împreună s-au încheiat brusc la începutul lunii iunie.

La întoarcerea după o zi grea de muncă într-un abator, colegul lor a adormit la volan. Mașina în care se aflau cei trei muncitori s-a izbit de spatele unui camion staționar. Marielena nu a supraviețuit accidentului, iar Daniel a fost rănit. El atrage acum atenția asupra transportului în siguranță al muncitorilor migranți. „Nu vreau să se mai întâmple așa ceva”.

Daniel s-a întors în România după accident, unde a fost înmormântată Marielena. „Este foarte greu pentru noi toți. Marielena era plină de viață. I-a plăcut atât de mult viața”, spun rudele româncei.

 

Daniel și Marielena urmau să se căsătorească

 

Cei doi români au plecat în Olanda la începutul acestui an pentru a câștiga bani pentru propria casă și pentru nunta, care avea să aibă loc undeva la sfârșitul anului. În calitate de intermediar, o companie din Velddriel le-a oferit un loc de muncă într-un abator și locuințe în vecinătatea Rotterdamului.

Daniel și Marielena erau sub același acoperiș cu alți muncitori migranți. Au împărțit o chicinetă și un duș. Acolo erau și mașini ale angajatorului pe care toată lumea le putea folosi.

 

Șoferul, coleg cu cei doi români, a adormit la volan

 

Daniel vorbește despre accidentul de vineri, 3 iunie, o zi care a început ca oricare alta pentru el și Marielena. S-au trezit în jurul orei 03:30 dimineața, iar un coleg a condus mașina spre abator. Tura lor de muncă a durat de la ora 05:00 la 14:00, cu o oră de pauză. „Muncă grea”, spune Daniel. Ulterior, el și logodnica lui s-au urcat în mașina colegului lor, care a făcut aceeași muncă ca ei.

Șoferul, un bărbat de 43 de ani din Belarus, a adormit la volan după o jumătate de oră, a spus Daniel. Mașina s-a izbit în spatele unui camion pe A15, lângă Gorinchem. A fost nevoie de ceva timp până când Daniel și-a dat seama ce s-a întâmplat. Apoi și-a văzut logodnica întins cu capul pe parbriz, în timp ce chiar înainte ea dormea ​​atât de liniștită pe bancheta din spate. Imaginea încă îl atinge. „A murit acolo, în mașină. Am stat cu ea până au luat-o”. Daniel a fost nevoit să meargă la spital cu mâna umflată și coaste dureroase. 

 

Ce spun reprezentanții abatorului

 

Polițiștii încă cercetează accidentul și îl consideră pe șofer suspect deocamdată. Un purtător de cuvânt nu poate spune cât de des adorm lucrătorii migranți la volan după o zi grea de muncă. Poliția nu ține evidența asta.

Daniel spune că în Olanda a experimentat deja un șofer care moțea lângă el, deși asta a fost fără consecințe majore la momentul respectiv. „Vreau doar ca șoferii echipați să ne ducă la și de la serviciu. Oferă șoferului un program adaptat sau muncă mai puțin grea, astfel încât să nu fie atât de obosit”.

Abatorul din Velddriel nu are nicio intenție să facă acest lucru. El pune la dispoziție mașini, dar este totul pe propria răspundere a șoferului. El trebuie să se asigure că doarme suficient și că este bine ca să se urce la volan. De asemenea, angajatorul în cauză nu vede nicio diferență față de alte persoane care lucrează în schimburi devreme și sunt pe drumuri. „Accidentul poate s-a întâmplat cu o mașină de serviciu, dar nu are nicio legătură cu munca”, susțin reprezentanții abatorului.

De asemenea, Inspectoratul de Muncă face distincție între accidentele de la locul de muncă și cele de pe drum. „În acest ultim caz, nu jucăm niciun rol”, a spus un purtător de cuvânt. Deci, Daniel nu ar trebui să se aștepte la nimic de la asta.

La fel ca și Inspectoratul pentru Mediu Uman și Transporturi. El a fost întrebat anterior dacă transportul lucrătorilor nu ar trebui să se aplice aceleași cerințe stricte ca și transportul cu taxiul. Răspunsul: nu. Transportul la și de la locul de muncă nu este văzut ca un model de venituri pentru șef, deoarece migranții de muncă plătesc de obicei doar o taxă relativ mică pentru el. Ca urmare, cerințele mai stricte nu sunt aplicabile din punct de vedere legal.

 

„Mi se pare iresponsabil”

 

Românul primește sprijin de la avocatul Bojan Dekker. „Înțeleg că inspectoratul trebuie să prioritizeze, dar cred că modul de transport nu poate fi separat de intensitatea muncii pe timp de noapte. Desigur, polițiștii sau asistentele lucrează și noaptea, dar există limite clare – în sensul că turele de noapte trebuie să fie urmate de perioade de recuperare a lucrătorilor”.

Cât de diferit este pentru șoferii care trebuie să lucreze într-un abator săptămâni sau luni, susține Dekker. „Ei lucrează cinci nopți pe săptămână și sunt responsabili pentru aducerea colegilor acasă după aceea. Acele călătorii cu mașina sunt de obicei lungi, deoarece angajații sunt cazați în locuințe care sunt în principal cât mai ieftine. Asta mi se pare iresponsabil”.

Avocatul reprezintă diverși clienți români în legătură cu accidente de circulație și de muncă. Dekker reprezintă, printre altele, supraviețuitorii unui accident similar pe N270 între Helmond și Deurne. Acolo, pe 19 martie 2018, cinci muncitori migranți au fost uciși când colegul care își conducea duba probabil a adormit la volan. Avocatul i-a ajutat și pe rudele apropiate care și-au pierdut cei dragi în urma acestui accident.

Avocatul Dekker a vorbit deja despre rușinea că la volan nu există o persoană echipată și special desemnată, ci cineva care tocmai termină o tură grea de muncă. Acțiunea a fost susținută de Rompro, un grup de interese pentru românii din Olanda, dar care nu are încă niciun rezultat. De altfel, lucrurile au mers prost din nou în iunie anul trecut, pe A15, soldându-se cu moartea Marielenei.

„Angajatorul neagă și aici că condițiile de muncă au fost de vină pentru accident”, spune Dekker. „Dar această dramă pare identică cu felul în care au fost uciși alți muncitori români”. Potrivit avocatului de vătămare, vedem doar vârful aisbergului, pentru că nimeni nu ține evidența cât de des merg lucrurile prost cu lucrătorii migranți obosiți pe drum.

Fiecare angajat străin care adoarme la volan după o zi grea de muncă este în atenția Petrei Bolster de la sindicatul FNV. Transportul către și de la locul de muncă al lucrătorilor migranți este subiectul organizației. Asta nu duce încă la acțiuni concrete, dar ar putea urma. 

 

Numitor comun

 

Pentru Petra Bolster, șoferul obosit se încadrează într-o listă de alte minime în ceea ce privește lucrătorii migranți: locuințe proaste, program de lucru necreștin, dube pline cu un risc ridicat de contaminare în timpul pandemiei coronavirus. Numitorul comun este că angajații străini nu sunt întotdeauna tratați bine de către angajatorul lor, care în unele cazuri asigură și locuințe, asigurări de sănătate și transport. „Din cauza acestei dependențe, angajații pot depăși uneori propriile limite. Pentru că ei cred: dacă nu o fac, s-ar putea să fiu concediat”.

Daniel nu vrea să stea pe loc și să urmărească cum lucrurile merg prost în continuare. De aici și apelul său către angajatori: „Oferiți șoferi apți!”. Românul nu mai lucrează pentru abator, cu care este încă în dispută pe bani. Daniel știe că nu își va recupera logodnica și planurile de viitor căutând publicitate acum. Dar poate că va ajuta alți lucrători migranți care își urmăresc visele lucrând aici. „Ar fi frumos!”.

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News


Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Iti place noua modalitate de votare pe stiridiaspora.ro?
Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt2
YesMy - smt4.1.0