EXCLUSIV  Ce oferă sistemul de asigurări sociale din Franța

Eva Anton / 30 oct 2019, 11:37 Salveaza PDF Comentarii

În Franţa există mai multe sisteme obligatorii de securitate socială. Tipurile de asigurare obligatorie se împart în regimul pentru angajați, cel pentru liber-profesioniști și cel pentru agricultori.

Peste 80% din populaţie se încadrează în regimul de asigurări general, pentru angajaţi, gestionat la nivel naţional de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate pentru lucrătorii salariaţi (CNAMTS) şi la nivel local de casele regionale, CRAM şi CPAM. Aproximativ 6% din populaţie este asigurată prin regimul pentru lucrătorii independenţi, pentru profesiile liberale, iar circa 9% intră în regimul de asigurări pentru agricultură, pentru cei care îşi câstigă existenţa din agricultură, acesta fiind gestionat de MSA – Mutualité Sociale Agricole.

 

Situațiile critice sunt acoperite de asigurări

 

Contribuțiile obligatorii asigură dreptul la asistență medicală, prestații sociale și dreptul la pensie. Lucrătorii din Franța au dreptul și la pensii suplimentare, ARRCO şi AGIRC, obligatorii pentru toţi salariaţii asigurați în regimul general sau în regimul agricol. Prin acest sistem de asigurări se acoperă indemnizaţiile pentru incapacitate de muncă, maternitate, accidente de muncă, somaj şi pensia pentru limită de varstă, de urmaş, ajutorul de deces şi alocaţia familială.

„Când m-am angajat, firma mi-a înregistrat contractul de muncă la URSSAF - Organismul administrativ responsabil pentru colectarea contribuţiilor sociale şi alocaţiile familiale – organism care gestionează sistemele de securitate socială şi indemnizaţia de somaj. Contribuţiile de securitate socială se plătesc în funcţie de salariu. Am primit un certificat de înregistrare în sistemul de securitate socială, numărul personal de securitate socială şi cardul „Vitale”. Cardul se obţine de la CPAM - Caisse Primaire d’Assurance Maladie”, explică Marius, un român stabilit de cinci ani în Franța.

 

Se asigură îngrijirea medicală, inclusiv pentru cei fără loc de muncă

 

Cei care lucrează legal în Franța au dreptul și la asigurarea de boală, maternitate și îngrijire. Cardul de asistenţă medicală informatizat (Cardul Vital) face parte din asigurarea obligatorie și presupune rambursarea costurilor oricărei intervențiii medicale, între 35 şi 100%, în funcție de situație. Cardul este obținut de toți angajații, cu vârsta peste 16 ani, de acesta beneficiind și familiile lor. Asigurarea medicală de bază – sau universală (CMU) poate fi obținută de toți cetățenii români care se află în Franţa. O pot solicita, dacă îndeplinesc următoarele condiţii: nu sunt angajaţi, au domiciliul stabilit în Franţa și nu sunt asiguraţi într-un regim obligatoriu de asigurare de boală sau de maternitate.

Se consideră că un cetățean român are rezidența stabilă în Franța dacă a locuit în această țară, în mod neîntrerupt, mai mult de trei luni, putând să aducă dovezi în acest sens. Dacă cetățeanul nu are domiciliu fix sau locuieşte în condiţii precare, se va alege reşedinţa pe lângă un centru comunal de acţiune socială sau o asociaţie agreată de casa de asiurări. Nu beneficiază de CMU membrii personalului diplomatic şi consular aflat la post în această țară, funcţionarii şi personalul asimilat, nici membrii familiilor acestora.

Chiar și cei care nu pot prezenta acte doveditoare pentru rezidența de peste trei luni în Franța să beneficieze de ajutorul medical de stat (AME), un dispozitiv de asistenţă socială care oferă acces gratuit la servicii de sănătate. De același sistem beneficiază și copiii acestora, precum și cetățenii români aflaţi în retenţie administrativă. AME acoperă 100% intervențiile medicale și spitalizarea în caz urgenţă, dar în limita tarifelor de securitate socială.

 

Sistemul de plată a asigurărilor și rambursarea

 

Fiecare cetățean care deține Cardul Vital plătește tarifele, conform nivelului de salarizare și trebuie să prezinte cardul la orice consultație sau intervenție medicală. Formularele de tratament se completează automat și sunt trimise prin sistemul electronic direct la casa de asigurări de sănătate, astfel încât se asigură celeritatea rambursării. Casa de asigurări rambursează cheltuielile în conformitate cu rata aprobată pentru fiecare beneficiar. Unele proceduri sau tratamente speciale necesită acordul prealabil al casei de asigurări de sănătate. Există și decontare directă pentru cheltuieli farmaceutice, asiguratul urmând să-i plătească farmacistului doar partea din cost care nu este acoperită de casa de asigurări de boală.

În caz de spitalizare în mediul privat, se recomandă alegerea unui spital privat autorizat, iar dacă acesta nu este prevăzut în contractul de asigurare, pacientul este obligat să plătească toate cheltuielile în avans, iar după achitarea integrală a taxelor spitaliceşti, va mai plăti și o sumă fixă pentru fiecare zi de internare. Sunt scutite de plată femeile în ultimele patru luni de sarcină, copiii nou-născuţi, copiii cu handicap, tinerii cu handicap care frecventează instituţii specializate pentru educaţie sau formare profesională, persoanele tratate în urma unor accidente de muncă sau boli profesionale şi beneficiarii asigurărilor universale de sănătate.

 

Sprijinul în caz de șomaj

 

Asigurările sociale îi ajută pe cei care își pierd locul de muncă, astfel încât să poată beneficia de șomaj. Pentru a primi indemnizaţia de şomaj, solicitantul trebuie să fi lucrat cel puţin patru luni, în ultimele 28 de luni, sau 36 de luni, dacă persoana are peste 50 de ani. De asemenea, trebuie să fie înregistrat în calitate de şomer sau solicitant de loc de muncă, la Pole-Emploi, să nu-şi fi părăsit locul de muncă în mod voluntar, cu excepţia demisiei legitime, să aibă vârsta sub 61 de ani și să fie apt de muncă, din punct de vedere fizic. 

Indemnizaţia de şomaj implică două instituţii publice: Assedic (Oficiul pentru Indemnizaţia de Şomaj) şi ANPE. Cetăţenii români care locuiesc în Franța și sunt în căutarea unui loc de muncă se pot înregistra la o agenţie Pole-Emploi, prin prezentarea unor documente de identificare. Cei care doresc să obţină un sprijin pentru întoarcerea în activitate trebuie să prezinte un set de documente, la agenție: certificate de la angajatori; o copie a cardului de înregistrare în sistemul de securitate socială și extras bancar sau poştal. Pole-Emploi oferă fiecărui cetățean astfel înregistrat un card pentru solicitanţii de locuri de muncă. În funcţie de perioada în care au plătit contribuțiile, şomerii pot beneficia de indemnizaţia de întoarcere la muncă (ARE) pentru o perioadă de maximum 24 de luni, respectiv 36 de luni pentru persoane care au peste 50 de ani.

[citeste si]

Conținutul acestui site nu reprezintă poziția oficială a Ministerului pentru Românii de Pretutindeni
Get it on App Store Get it on Google Play

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

  TOP STIRI CELE MAI

Iti place noua modalitate de votare pe stiridiaspora.ro?
Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

diaspora.n-nxt.26