„Proiect finanţat de Departamentul pentru Românii de Pretutindeni", aprilie - octombrie 2025
https://dprp.gov.ro/web/
Conţinutul acestui site nu reprezintă poziţia oficială a Departamentului pentru Românii de Pretutindeni.

EXCLUSIV  Profesorii și voluntarii din diaspora: eroi invizibili ai identității românești

Val Vâlcu |
Data publicării:
Foto: Scoala Românească Herning și Ikast Brande
Foto: Scoala Românească Herning și Ikast Brande

Elitele educaționale, profesorii și voluntarii pot avea o contribuție esențială la păstrarea identității românești în diaspora. Dar publicul larg nu le recunoaște neapărat acest rol și nici nu consideră necesar să primească sprijin suplimentar pentru a-și duce misiunea până la capăt. 

Acestea ar fi concluziile principale ale unei serii de întrebări puse pe site-ul stiridiaspora.ro, șa care au putut răspunde atât românii din țară, cât și cei plecați în afara granițelor naționale.

Profesorii și voluntarii din diaspora – marii anonimi care luptă pentru păstrarea identității românești

 

Foarte mulți români nu cunosc nicio persoană implicată în predarea limbii române în diaspora (90.1% dintre respondenți). Mai departe, profesorii din diaspora nu sunt percepuți ca fiind contributori importanți la perpetuarea limbii române (61.3% dintre participanții la studiu spun asta). Poate pentru că nu văd neapărat importanța educației în conservarea identității românești în diaspora, mai mult de trei sferturi dintre respondenți au spus că nu ar fi dispuși să sprijine financiar sau material proiecte educaționale din diaspora. Alți 55.6% dintre respondenți afirmă că nu este necesară recunoașterea simbolică a muncii voluntare în educație (diplome, aprecieri publice).

Lipsa resurselor pentru educația în diaspora

 

Percepția generală este că profesorii din diaspora nu au destule materiale didactice (este opinia a aproape 70% dintre respondenți), dar majoritatea românilor cred că  nici nu ar trebui să existe programe de sprijin pentru aceștia, de la nivel guvernamental (63%).

Voluntarii și tinerii – între implicare și absență

 

Percepția asupra voluntarilor din educație nu este cu mult diferită: 67.7% dintre respondenți cred că rolul acestora în păstrarea limbii române în diaspora nu este suficient cunoscut. Dacă ar fi să recomande tinerilor să se implice voluntar în proiecte educaționale în diaspora, 50.5% dintre respondenți nu ar face-o. De altfel, nici elitele educaționale din diaspora nu ar merita mai multă susținere, în opinia a 53.9% dintre respondenți.

Fără perpetuarea conștientă a identității, vom avea multe comunități cu origini românești, dar fără identitate românească

 

Oricum, se pare că nu este așa important ca românii din țară să cunoască activitatea educațională din diaspora, în opinia a jumătate dintre cititorii stiridiaspora.ro. Pe de altă parte, dacă ar exista o campanie de conștientizare asupra importanței păstrării identității naționale în rândul diasporei, mai ales pentru a doua și a treia generație, probabil că percepția s-ar schimba și am fi cu toții mult mai implicați în acțiuni care să ajute la perpetuarea limbii, culturii, valorilor românești peste hotare. Fără astfel de inițiative, ruptura culturală dintre România și diaspora riscă să devină tot mai profundă, lăsând în urmă comunități cu origini românești, dar fără o identitate românească asumată și trăită.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

pixel