„Proiect finanţat de Departamentul pentru Românii de Pretutindeni", aprilie - octombrie 2025
https://dprp.gov.ro/web/
Conţinutul acestui site nu reprezintă poziţia oficială a Departamentului pentru Românii de Pretutindeni.

EXCLUSIV  Profesorii români din diaspora, între aprecieri și scepticism: rezultatele unui sondaj surprinzător

Val Vâlcu |
Data publicării:

Un nou sondaj desfășurat pe platforma ȘtiriDiaspora.ro a scos în evidență opiniile împărțite ale românilor din străinătate cu privire la rolul profesorilor români în păstrarea identității naționale. La întrebarea „Credeți că profesorii români din diaspora contribuie la păstrarea identității naționale?”, 61,3% dintre respondenți (415 voturi) au răspuns „Nu”, în timp ce 38,7% (262 voturi) consideră că aceștia joacă un rol important în acest proces.

Sondajul a fost activ pe site timp de aproximativ 24 de ore, începând din 7 august 2025 și face parte din proiectul editorial „Limba noastră, povestea noastră”, inițiat de redacția ȘtiriDiaspora.ro. Scopul acestei campanii este de a stimula dezbaterea și conștientizarea în rândul comunităților românești din diaspora cu privire la importanța învățării și transmiterii limbii române către noile generații.

Între percepție și realitate

Rezultatul arată o diferență semnificativă între percepția publicului și realitatea eforturilor depuse de profesorii români din afara granițelor. În multe state, unii dintre profesori lucrează în cadrul cursurilor LCCR (Limbă, Cultură și Civilizație Românească), în școlile de duminică organizate de comunități sau în cadrul sistemelor educaționale locale, unde introduc elemente de limbă și cultură românească.

În ciuda acestor inițiative, majoritatea respondenților consideră că rolul profesorilor nu este suficient de vizibil sau de eficient în păstrarea identității naționale, ceea ce ridică întrebări legate de recunoașterea de care aceștia beneficiază.

Iată rezultatele grafice ale sondajului:

1. -imagine fara descriere- (sondaj-profesorii_70852300.jpg)

Obiectivul proiectului „Limba noastră, povestea noastră”

Campania editorială pune în lumină nu doar activitatea profesorilor, ci și contribuția voluntarilor, a liderilor comunitari și a mentorilor care, prin munca lor, încearcă să mențină vie limba română în rândul copiilor și tinerilor născuți sau crescuți în străinătate.

În plus, proiectul aduce în atenție poveștile tinerilor români care au reușit să își păstreze legătura cu limba maternă și cultura de origine, în ciuda presiunilor de asimilare culturală din țările gazdă. Seria de materiale „Generația globală” explorează experiențele acestora, strategiile adoptate pentru a învăța limba română și impactul asupra identității lor personale și profesionale.

Rezultatul sondajului arată că există o nevoie acută de creștere a vizibilității și sprijinului pentru profesorii români din diaspora, astfel încât activitatea lor să fie percepută și apreciată la adevărata valoare. Dacă păstrarea identității naționale este o prioritate, atunci investiția în educația în limba română și în promovarea celor care o predau trebuie să devină o parte esențială a strategiilor comunitare și instituționale.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Iti place noua modalitate de votare pe stiridiaspora.ro?
Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

pixel