Isărescu a numit persoana care a decis ca România să nu mai adere la moneda euro: "Îndeplineam condițiile"

Bogdan Bolojan |
Data publicării:

România și-a pierdut momentul favorabil pentru aderarea la moneda unică europeană în momentul în care a renunțat la o țintă fiscal-bugetară clară, iar această schimbare de direcție a fost decisă exclusiv pe criterii politice, susține guvernatorul Băncii Naționale a României, Mugur Isărescu. Declarațiile au fost făcute în cadrul prezentării Raportului trimestrial asupra inflației, și readuc în prim-plan un subiect sensibil: de ce România, deși îndeplinise criteriile de convergență, a abandonat calendarul pentru trecerea la euro.

„S-a renunţat la orizont în momentul în care s-a renunţat la o ţintă fiscală, fiscal-bugetară. Aceasta a fost o decizie politică. Noi am îndeplinit condiţiile prin 2013, 2014, 2015. Atunci un prim-viceguvernator al Băncii Naţionale, care a fost şi ministru de Finanţe... A fost și o decizie politică, preşedintele Băsescu chiar își stabilise această ţintă. Dar pe urmă s-a considerat politic că avem datoria publică prea mică şi că putem să ne folosim de acest avantaj”, a explicat Isărescu.

Potrivit lui, indiferent de culoarea politică, toți cei aflați la conducere au abandonat ținta fiscală care ar fi permis României să facă pasul către zona euro. „Nu a fost un singur partid care a venit. Toți au mers pe linia asta, să apese, mai mult sau mai puțin, pe stimularea fiscală. Apropo, învățaseră cu toții ce e curba Laffer. Nu funcționează oricând și oricum. Funcționează când ai impozite foarte mari; când ele sunt deja mici, nu mai produce niciun efect”, a adăugat acesta.

Potrivit lui Isărescu, momentul de cotitură a venit în 2018, când Banca Națională a încetat colaborarea pe proiectul de adoptare a monedei unice. Ultima întâlnire oficială pe această temă, își amintește guvernatorul, a avut loc la Academia Română. Atunci s-a pus practic punct activității comitetelor dedicate pregătirii pentru euro - trei la număr, dintre care unul tehnic, care lucra inclusiv la planurile logistice privind introducerea numerarului euro în circulație: cum urma să fie adus în țară, cum ar fi fost distribuit, care ar fi fost pașii de tranziție. „Eram avansați”, a punctat Isărescu, lăsând de înțeles că România pierduse deja teren.

Cine ar putea fi persoana la care se referă Mugur Isărescu?

Florin Georgescu este persoana la care s-ar putea referi Mugur Isărescu în declarație. El a fost prim-viceguvernator al Băncii Naționale a României (BNR) în perioada 2004-2019, inclusiv în anii 2013-2015 menționați, când România îndeplinea condițiile pentru aderarea la euro. Totodată, Georgescu a deținut funcția de ministru de Finanțe în două perioade: între 1992-1996 (în guvernele Văcăroiu) și scurt timp în 2012 (în guvernul Ponta).

1. -imagine fara descriere- (florin-georgescu_22925300.png)

Situația fiscală actuală, în opinia guvernatorului, face imposibilă discutarea unei noi date-țintă pentru euro înainte de o corecție bugetară majoră. „Dacă corecția fiscală înseamnă 5 sau 7 ani, înseamnă că peste 5-7 ani mai discutăm”, a concluzionat el, indicând astfel că adoptarea euro a devenit, cel puțin pe termen scurt, un obiectiv îndepărtat.

Tema a fost atinsă recent și de Cristian Popa, preşedinte al Comisiei de numismatică din Banca Naţională şi membru al Consiliului de administraţie al BNR. Acesta a declarat că România va dispune până la sfârşitul acestui an de întreaga dotare tehnologică necesară tipăririi bancnotelor euro. În opinia lui Popa, acest lucru reprezintă o parte importantă a pregătirii tehnice, chiar dacă din punct de vedere politic și fiscal procesul este blocat.

Deși România este membră a Uniunii Europene din 2007 și, conform Tratatului de aderare, are obligația de a trece la euro la un moment dat, lipsa unui calendar ferm și a disciplinei fiscale a dus la repetate amânări. Țările care au aderat în valul extinderii din 2004 - precum Slovacia, Estonia, Letonia sau Lituania - au intrat deja în zona euro, unele chiar în perioade economice dificile, mizând pe avantajele stabilității monetare și reducerii costurilor de tranzacție. România, în schimb, a amânat constant acest pas, preferând să folosească politica monetară proprie și avantajele unei datorii publice reduse pentru a susține politici de stimulare economică.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Iti place noua modalitate de votare pe stiridiaspora.ro?
Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

pixel