Raport oficial polonez: Două explozii, responsabile de accidentul aviatic de la Smolensk din 2010

Raport oficial polonez: Două explozii, responsabile de accidentul aviatic de la Smolensk din 2010  captură youtube
Raport oficial polonez: Două explozii, responsabile de accidentul aviatic de la Smolensk din 2010 captură youtube

Comisia de anchetă poloneză însărcinată cu elucidarea cauzelor accidentului aerian din 2010 de la Smolensk, în Rusia, în care au murit preşedintele Lech Kaczyncski, soţia sa Maria şi mai multe zeci de înalţi responsabili politici şi din armată, precum şi figuri proeminente ale societăţii civile poloneze, susţine că două explozii ale unor dispozitive amplasate la bordul avionului sunt responsabile de catastrofă, relatează AFP.

Adevărata cauză a catastrofei de la Smolensk au fost două explozii în faza finală a zborului, se menţionează în raport.

Partidul Lege şi Justiţie (PiS) al lui Jaroslaw Kaczynski, fratele geamăn al preşedintelui defunct, susţine de ani de zile teza unei explozii, exclusă de comisia de anchetă precedentă, înfiinţată de guvernul liberal al lui Donald Tusk.

 

Prăbuşirea avionului şi moartea celor 96 de ocupanţi ai săi a fost atrbuită condiţiilor meteorologice nefavorabile



Aceasta atribuise prăbuşirea avionului şi moartea celor 96 de ocupanţi ai săi, în data de 10 aprilie 2010, condiţiilor meteorologice nefavorabile, precum şi erorilor piloţilor polonezi şi controlorilor de trafic aerian ruşi.

Raportul de peste 300 de pagini postat marţi pe pagina web a celei de-a doua comisii de investigaţii a catastrofei de la Smolensk lasă să se înţeleagă că este posibil ca dispozitive explozive să fi fost introduse la bord în timpul reviziei făcute aparatului de zbor în Rusia, cu puţin timp înainte.

Aceste reparaţii, subliniază comisia, au avut loc la uzinele Aviakor din Samara, 'deţinute pe atunci de oligarhul rus Oleg Deripaska, un amic al premierului de la acea vreme Vladimir Putin'.

Comisia poloneză utilizează un limbaj prudent, vorbind despre 'posibilităţi' de plasare a unor explozibili şi de provocarea unei deflagraţii 'la momentul şi locul dorit printr-un mesaj radio codificat'.

 

Raportul afirmă că urme de explozibili au fost găsite pe fragmente de avion



Raportul afirmă că urme de explozibili au fost găsite pe fragmente de avion şi citează înregistrarea ultimelor secunde ale zborului, care permite să se audă un zgomot puternic urmat apoi de exclamaţii ale echipajului.

Acest zgomot este interpretat de comisie drept prima explozie, în timp ce pentru autorii primei anchete era vorba de ciocnirea aparatului cu un copac.

Noul raport îi acuză între altele pe controlorii de trafic aerian ruşi că au transmis 'cu bună ştiinţă' informaţii false piloţilor polonezi.

 

Moscova refuză să returneze epava avionului



Încercând să identifice eventuali comanditari ai operaţiunii, raportul evocă o 'ingerinţă ilegală' împotriva preşedintelui Kaczynski din cauza politicii sale opuse intereselor Moscovei, fără a vorbi totuşi de un 'atentat', aşa cum făcuse duminică Jaroslaw Kaczynski, promiţând să prezinte probe şi cerând ca cei responsabili 'în Polonia, dar mai ales în Rusia', să fie identificaţi şi deferiţi justiţiei.

Moscova refuză să returneze epava avionului, cerută de ani de zile de Varşovia, sub pretextul că trebuie mai întâi să-şi finalizeze propria anchetă, deşi rezultatele finale oficiale ale anchetei ruse au fost făcute publice încă în 2011.

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News


Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Iti place noua modalitate de votare pe stiridiaspora.ro?
Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt1
YesMy