CJUE, decizie favorabilă în cazul unei românce stabilite în Irlanda căreia i s-a refuzat dreptul la asistență socială pentru mama sa

Nicoleta Nicolau |
Data publicării:
CJUE
CJUE

Dacă lucrătorii migranți plătesc impozite în cadrul angajării lor într-un stat membru al UE, părinții acestora trebuie să poată beneficia și ei de prestații sociale în acest stat, a stabilit, astăzi, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). 

Este contrar dreptului UE dacă rudele pe linie ascendentă directă sunt excluse de la prestațiile de asistență socială și chiar își pierd dreptul de ședere din cauza nevoii lor de asistență, a decis joi, 21 decembrie 2023, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) de la Luxemburg (Ref.: C-488/21).

În cazul concret, reclamanta de origine română s-a mutat în 2017 pentru a locui cu fiica sa, care lucrează în Irlanda. Fiica are cetățenie română și irlandeză și, inițial, și-a folosit veniturile pentru a-și întreține mama.

Cu toate acestea, atunci când starea de sănătate a mamei sale s-a deteriorat, a depus o cerere de prestație de invaliditate irlandeză. În consecință, aceasta a introdus o cerere de alocație pentru handicap în temeiul dreptului irlandez. 

Autoritățile de asistență socială irlandeze au respins cererea

 

Această cerere a fost respinsă pentru motivul că, în cazul în care i s-ar acorda alocația respectivă, mama nu s-ar mai afla în întreținerea fiicei sale, ci ar deveni o sarcină excesivă pentru sistemul irlandez de asistență socială. În acest caz, mama ar fi utilizat în mod nerezonabil prestația de asistență socială și și-ar fi pierdut dreptul de ședere. O instanță irlandeză solicită Curții de Justiție să stabilească dacă dreptul Uniunii se opune unui asemenea refuz. 

CJUE a decis că reglementările irlandeze corespunzătoare încalcă legislația UE. Lucrătorii migranți și lucrătorii casnici trebuie să fie tratați în mod egal.

Beneficiarii indirecți ai acestui principiu sunt, de asemenea, rudele lor pe linie ascendentă directă, în acest caz mama, în cazul prestațiilor de asistență socială. În cele din urmă, lucrătoarea migrantă solicitantă contribuie la finanțarea măsurilor de politică socială ale statului membru prin contribuțiile sale.

CJUE: Dreptul de ședere nu trebuie să fie pus în discuție

 

Prin urmare, refuzul de a acorda mamei beneficii de asistență socială și amenințarea de a-și pierde dreptul de ședere erau incompatibile cu dreptul UE.

Obiectivul de a evita o sarcină financiară excesivă pentru statul membru gazdă nu poate justifica un tratament inegal al lucrătorilor migranți și al lucrătorilor casnici. 

CJUE subliniază drepturile lucrătorilor migranți

 

Curtea decide că dreptul Uniunii se opune unei reglementări care permite refuzul acordării unei prestații de asistență socială unui ascendent direct aflat în întreținerea unui lucrător cetățean al Uniunii sau chiar retragerea dreptului de ședere pentru o perioadă mai mare de trei luni, motivând că acordarea prestației ar conduce la faptul că acest membru de familie nu mai intră în responsabilitatea acestui lucrător migrant și devine o povară excesivă pentru sistemul de asistență socială.

Un ascendent direct, fiind în întreținerea unui lucrător cetățean al Uniunii, beneficiază indirect de egalitatea de tratament acordată acestui lucrător. Refuzul acordării unei prestații de asistență socială, considerată un "avantaj social" pentru lucrătorul migrant, ar afecta egalitatea de tratament a acestuia. Calitatea de ascendent "aflat în întreținere" nu ar trebui să fie afectată de acordarea prestației sociale în statul membru gazdă. Altfel, acordarea prestației ar putea duce la pierderea statutului de membru de familie aflat în întreținere și justificarea retragerii prestației sau chiar pierderea dreptului de ședere. Această soluție ar împiedica membrul de familie aflat în întreținere să solicite prestația respectivă.

Luând în considerare că lucrătorul migrant contribuie la finanțarea politicilor sociale ale statului membru gazdă prin plata impozitelor în cadrul activității sale salariate, acesta ar trebui să beneficieze de aceleași condiții ca lucrătorii naționali. Prin urmare, obiectivul de evitare a unei sarcini financiare excesive pentru statul membru gazdă nu poate justifica inegalitatea de tratament între lucrătorii migranți și cei naționali.

 

Hotărârea în cauză poate fi consultată AICI.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Iti place noua modalitate de votare pe stiridiaspora.ro?
Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel