„Mă bucur să vă pot da astăzi această veste bună, pe care o veți regăsi în documentul pe care îl vom aproba în Guvern. Este vorba despre un articol pregătit de Ministerul Transporturilor, în acord cu Ministerul Finanțelor Publice, care vizează procedura de plată accelerată pentru zona de autostrăzi. Suspendările temporare din lipsă de lichidități, așa cum am văzut în trecut, vor înceta odată cu aplicarea acestor norme”, a explicat Pîslaru.
Ministrul a subliniat că pentru segmentele Focșani–Bacău și două loturi din Bacău–Pașcani a fost deja stabilită o finanțare consistentă, în valoare de 2,1 miliarde de euro, provenind din componenta de granturi a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Acești bani sunt fonduri nerambursabile și vor asigura continuarea fără întreruperi a lucrărilor, cu termene de finalizare înainte de august 2026. „A7 stă foarte bine în ceea ce privește termenele de livrare, iar odată ce deblocăm fluxurile financiare, nu mai există motive suplimentare de îngrijorare”, a afirmat oficialul.
Se schimbă sursa de finanțare
Referindu-se la alte tronsoane importante, cum sunt „capetele” Autostrăzii Unirii (A8) și proiectele de infrastructură rutieră care inițial fuseseră incluse în PNRR, Pîslaru a explicat că acestea vor fi transferate în Programul SAFE – Security Action for Europe. Această schimbare a sursei de finanțare a fost necesară mai ales din cauza întârzierilor în procedurile de achiziții publice, care nu permiteau respectarea calendarului PNRR.
„Pentru segmentele scoase din PNRR, am propus includerea lor în SAFE, alături de alte elemente ce țin de infrastructura Autostrăzii Unirii. Așteptăm acum răspunsul Comisiei Europene, dar, în paralel, prin Programul de Transport finanțat din fonduri de coeziune, încercăm să acoperim restul proiectelor majore de infrastructură feroviară și rutieră. Practic, punem cap la cap toate sursele de finanțare disponibile pentru a garanta continuitatea lucrărilor pe A7 și A8”, a detaliat ministrul.
În privința SAFE, Pîslaru s-a arătat optimist că în câteva săptămâni România va primi răspunsul oficial de la Bruxelles cu privire la proiectele ce vor fi finanțate. Programul SAFE este un mecanism financiar temporar al Uniunii Europene, cu un buget total de 150 de miliarde de euro sub formă de împrumuturi, ce pot fi folosite până la 31 decembrie 2030. Finanțările sunt acordate pe baza unui plan național de investiții în industria de apărare, aprobat de Comisia Europeană.
România a depus deja aplicația oficială pentru acest program, care include atât proiecte pentru dezvoltarea industriei naționale de apărare, cât și pentru îmbunătățirea mobilității militare. Potrivit datelor transmise de Guvern, aproximativ 70% dintre proiectele propuse vizează achiziția de echipamente militare menite să consolideze industria de apărare, iar restul de 30% se referă la infrastructura de transport și conectare logistică necesară mobilității militare.
Șeful Cancelariei prim-ministrului, Mihai Jurca, a declarat, într-un comunicat emis pe 29 iulie, că aplicația României pentru SAFE a fost pregătită în perioada în care acesta lucra la Administrația Prezidențială și a fost finalizată la Cancelaria premierului. „Obiectivul este să dezvoltăm industria națională de apărare, infrastructura de transport și rețelele de interconectare logistică”, a subliniat Jurca.
El a precizat că propunerile au fost stabilite în cadrul unui grup de lucru format printr-o hotărâre aprobată de Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) la 30 aprilie 2025. Grupul este condus de Cancelaria primului-ministru și include reprezentanți ai Administrației Prezidențiale, Ministerelor Apărării Naționale, Afacerilor Interne, Economiei, Transporturilor și altor instituții din domeniul securității naționale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News