UE vrea să schimbe valabilitatea permiselor de conducere și ia în vizor șoferii vârstnici

Bogdan Bolojan |
Data publicării:

Uniunea Europeană se pregătește să implementeze schimbări majore în ceea ce privește permisele de conducere, cu scopul declarat de a crește siguranța rutieră pe drumurile din toate statele membre. Modificările, care vor intra în vigoare cel mai târziu în anul 2030, aduc în prim-plan digitalizarea documentelor, uniformizarea reglementărilor și o mai mare atenție acordată stării de sănătate a conducătorilor auto, în special a celor în vârstă.

Una dintre cele mai discutate schimbări este introducerea permisului de conducere digital, o inițiativă despre care s-a vorbit intens în ultimele luni. Deși au existat zvonuri privind eliminarea completă a permisului de conducere clasic, fizic, acestea au fost infirmate. UE nu intenționează să renunțe complet la permisul tipărit, dar dorește ca versiunea digitală să devină norma, urmând să fie recunoscută oficial în toate statele membre până cel târziu în 2030.

Această digitalizare va permite integrarea mai eficientă a informațiilor, va facilita controalele la nivel transfrontalier și va simplifica procedurile administrative. De asemenea, noul format va fi compatibil cu aplicațiile mobile și va putea fi accesat rapid de autorități, oferind astfel un plus de siguranță și transparență.

Valabilitatea permiselor: 15 ani pentru autoturisme, dar doar 10 dacă sunt folosite ca buletin

O altă schimbare importantă vizează perioada de valabilitate a permiselor de conducere. Potrivit noilor reglementări, permisele pentru autoturisme și motociclete vor fi valabile 15 ani. Există însă o excepție: în cazul în care permisul este utilizat și pe post de act de identitate, atunci valabilitatea sa va fi limitată la doar 10 ani.

Pentru permisele emise pentru conducerea autobuzelor și camioanelor, situația rămâne neschimbată: acestea vor fi valabile timp de 5 ani. Această regulă se justifică prin responsabilitatea sporită pe care o implică conducerea unor astfel de vehicule grele, dar și prin necesitatea unor controale medicale mai frecvente.

Totodată, pentru persoanele care au împlinit 65 de ani, statele membre vor avea posibilitatea de a scurta perioada de valabilitate a permisului. Această măsură vine ca răspuns la preocupările legate de capacitatea fizică și psihică a șoferilor vârstnici, în contextul unui trafic tot mai aglomerat și mai complex.

Controale medicale pentru șoferii de peste 70 de ani: autoevaluare sau verificări obligatorii?

O dezbatere aprinsă la nivelul Parlamentului European s-a purtat în jurul ideii de a introduce controale medicale obligatorii pentru toți șoferii cu vârsta peste 70 de ani. Deși propunerea a fost susținută de unele state, ea a fost respinsă în repetate rânduri, din dorința de a evita impunerea unui standard unitar care ar putea fi perceput drept discriminatoriu.

În schimb, s-a ajuns la un compromis: va fi obligatoriu un control medical la eliberarea permisului de conducere, iar ulterior, se va apela la auto-evaluări periodice. Statele membre vor avea libertatea de a implementa propriile formulare prin care șoferii vârstnici să-și declare starea de sănătate. În funcție de aceste autoevaluări, se va putea decide necesitatea unor examene medicale suplimentare.

Perioadă de probă unificată și toleranță zero pentru alcool și droguri

Un alt punct esențial din pachetul de modificări vizează perioada de probă pentru șoferii începători, care va fi uniformizată la nivelul întregii Uniuni Europene. Aceasta va avea o durată de cel puțin doi ani, timp în care șoferii se vor supune unui regim de sancționare mai strict.

Regulile pentru această categorie vor include pedepse severe pentru consumul de alcool și droguri, precum și sancțiuni dure pentru nepurtarea centurii de siguranță sau alte abateri rutiere. Eurodeputații au solicitat ca în această perioadă să se aplice o politică de toleranță zero în ceea ce privește substanțele interzise, în scopul prevenirii accidentelor cauzate de lipsa de experiență combinată cu comportamente iresponsabile.

Amenzile și interdicțiile vor fi valabile în toate țările UE

Până în prezent, amenzile rutiere primite într-un alt stat membru al UE trebuiau plătite doar dacă valoarea lor depășea 70 de euro, dar interdicțiile de conducere sau punctele de penalizare erau valabile exclusiv în țara unde fuseseră impuse.

Noua reglementare propusă de Comisia pentru transporturi a Parlamentului European prevede că interdicțiile de conducere, suspendările și alte sancțiuni vor fi recunoscute automat de către țara care a emis permisul de conducere. Astfel, un șofer român care își pierde dreptul de a conduce în Franța sau Germania, de exemplu, va fi sancționat și în România, nemaiputând conduce nici aici până la expirarea sancțiunii.

Această schimbare va contribui la întărirea cooperării transfrontaliere și va descuraja comportamentele periculoase din partea șoferilor care mizau pe lipsa de comunicare între autoritățile naționale.

Când intră în vigoare noile reguli

Toate aceste modificări reprezintă, pentru moment, un acord provizoriu obținut în cadrul Comisiei pentru transporturi din Parlamentul European. Votul oficial pentru adoptarea reglementărilor este programat pentru 14 mai 2025, conform informațiilor furnizate de ADAC, una dintre cele mai mari organizații auto din Europa.

După acest vot, directivele europene vor trebui transpuse în legislația națională a fiecărui stat membru, inclusiv în Germania și România. Este posibil ca unele țări să implementeze deja o parte din măsuri într-un ritm accelerat, în special cele care au deja infrastructura digitală necesară.

Totodată, este important de reținut că în unele destinații turistice din afara UE, inclusiv în țări din Asia sau Africa, turistul european are nevoie în continuare de permis internațional de conducere. Așadar, digitalizarea nu va înlocui complet toate formele actuale de documente, cel puțin nu în viitorul apropiat.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

pixel