Prima imagine de la Telescopul Webb al NASA este cea mai profundă imagine a Universului / Foto: Unsplash

Imaginea color publicată recent evidențiază o colecție uimitoare de galaxii străvechi și anunță o nouă eră pentru astronomie.

După o călătorie de un milion de kilometri în spațiu, cel mai nou observator emblematic al NASA, Telescopul spațial James Webb, a capturat prima serie de imagini în culori ale universului. Iar astăzi, în cadrul unui eveniment special de previzualizare, președintele SUA, Joe Biden, a dezvăluit una dintre ele, în care mii de galaxii îndepărtate se văd pe o mare cosmică cernită.

"Este o nouă fereastră către istoria universului nostru", a declarat Biden în timpul evenimentului. "Și astăzi vom avea o privire asupra primei lumini care va străluci prin această fereastră".

Imaginea este prima încercare a JWST de a obține ceea ce astronomii numesc o imagine de câmp adânc, atunci când telescopul aruncă o privire îndelungată asupra unei mici porțiuni de spațiu, colectând lumină slabă și dezvăluind obiecte extrem de îndepărtate. Așa cum se vede prin ochiul ascuțit și infraroșu al instrumentului, acel mic petic este populat de galaxii rotitoare, strălucitoare și superbe, unele dintre ele existând cu mai mult de 13 miliarde de ani în urmă, când universul era încă un copil.

"În această imagine se vede cea mai profundă vedere a universului, vreodată", spune Thomas Zurbuchen de la NASA, administrator asociat al Direcției pentru misiuni științifice.

Patru imagini suplimentare au fost publicate pe 12 iulie, oferind noi imagini ale unor galaxii care se ciocnesc, ultimele expirații ale unei stele muribunde, o pepinieră stelară masivă și spectrul unei lumi extraterestre. Pozele pot fi văzute AICI.

Lansat pe 25 decembrie 2021, JWST este cel mai puternic telescop care și-a luat zborul vreodată

Atunci când oamenii de știință l-au imaginat pentru prima dată, în urmă cu zeci de ani, și-au imaginat un telescop care ar fi capabil să privească înapoi la începuturile universului, când primele stele și galaxii apăreau din negura cosmică. Pentru a face acest lucru, observatorul în valoare de 10 miliarde de dolari vede cerul în lumină infraroșie, sau lungimi de undă care sunt puțin mai lungi decât ceea ce pot percepe ochii umani. Odată ce imaginile ajung pe sol, acestea sunt colorate folosind o paletă care corespunde diferitelor lungimi de undă în infraroșu.

De-a lungul anilor, multiple întârzieri, greșeli în timpul asamblării, depășiri de buget și o controversă continuă cu privire la omul care a dat numele telescopului au afectat călătoria lui JWST în spațiu. Dar, odată ajuns acolo, telescopul a executat cu succes o rutină complexă de desfășurare cu sute de pași dificili. Oglinda cu diametrul de 21 de picioare a observatorului s-a desfășurat, un scut solar multistrat s-a desfășurat, iar instrumentele s-au răcit până aproape de zero absolut.

Acum, cu aceste prime imagini în mână, este clar că JWST funcționează poate chiar mai bine decât se aștepta - și că următorii 20 de ani de operațiuni științifice vor fi plini de surprize, conform National Geographic.

O privire înapoi în timp

Imaginea de câmp profund publicată astăzi este, într-un fel, analogă cu o călătorie în timp. Oferă o privire în trecutul îndepărtat, când galaxiile timpurii abia creșteau.

Zurbuchen o descrie ca fiind o "fotografie de acțiune", deoarece lumina de la acele galaxii de fundal aparent nenumărate este amplificată și distorsionată de gravitația imensă a unui roi galactic - numit SMACS 0723 - aflat în prim-plan. Acest roi masiv, care se află la patru miliarde de ani-lumină de Pământ, acționează ca o lentilă de mărire, permițând luminii unor galaxii extrem de vechi, mult mai îndepărtate, să iasă în evidență.

"Este clar că lumina găsește o cale foarte complexă spre noi", spune Zurbuchen. "Cred că este aproape copleșitor de frumos, știind că fotonii pe care îi vedeți aici au fost în spațiu, în drum spre această cameră, timp de peste 13 miliarde de ani. Cred că pur și simplu îți taie respirația".

Nu este prima dată când oamenii de știință au îndreptat un telescop spre un petic de spațiu

În 1995, telescopul spațial Hubble a privit un petic de cer aparent gol timp de o sută de ore. Acel efort a produs una dintre cele mai revoluționare imagini din știință: un buzunar de spațiu împânzit de galaxii care a modificat profund concepțiile despre modul în care este populat universul.

Hubble a continuat să producă imagini din ce în ce mai profunde, extinzând capacitatea telescopului de a vedea în universul timpuriu. În mod similar, JWST va produce instantanee din ce în ce mai profunde ale cosmosului, scoțând secrete din întuneric și dezvăluind realități pe care oamenii nu le-au mai văzut până acum - și poate nici măcar nu și le-au imaginat.

"Acum intrăm într-o nouă fază a descoperirilor științifice. Bazându-se pe moștenirea lui Hubble, telescopul spațial James Webb ne permite să vedem mai adânc în spațiu ca niciodată, și cu o claritate uimitoare", a declarat vicepreședintele Kamala Harris, președintele Consiliului Național Spațial, în timpul ședinței de informare. "Acesta va îmbunătăți ceea ce știm despre originile universului nostru, ale sistemului nostru solar și, posibil, despre viața însăși".