Decizia este aproape finală și vine din partea Conferinței Europene a Aviației Civile (ECAC), organism care reunește 44 de state și coordonează politicile privind securitatea și siguranța aviației civile. Potrivit unui purtător de cuvânt al Comisiei Europene, procesul de adoptare a noilor măsuri se apropie de final, iar aeroporturile echipate cu noile tehnologii vor putea permite trecerea lichidelor, cremelor și băuturilor fără restricții de volum.
Adio restricțiilor de lichide: O măsură așteptată de milioane de pasageri
Limitarea transportului de lichide în bagajul de mână la 100 ml a fost introdusă în 2006, după ce autoritățile britanice au dejucat un complot terorist ce viza folosirea unor substanțe lichide explozive la bordul unor avioane. De atunci, sticlele de apă, șampoanele, deodorantele și alte produse de igienă sau cosmetice au fost o problemă constantă pentru călători, nevoiți să le transfere în recipiente mici și să le scoată din bagaje în timpul controalelor de securitate.
În ciuda frustrărilor generate de această regulă, autoritățile de securitate au considerat-o o măsură necesară. Însă tehnologia a avansat semnificativ în ultimii ani. Noile scanere 3D CT (Computer Tomography) pot realiza o imagine detaliată a bagajului și pot identifica automat substanțele periculoase, fără a mai fi nevoie ca pasagerii să scoată lichidele sau electronicele din bagajele de mână.
Tehnologia, testată cu succes în mai multe aeroporturi europene
Unele aeroporturi europene, precum cele din Londra (Heathrow și Gatwick), Amsterdam, München sau Roma Fiumicino, au început deja să implementeze aceste scanere avansate încă din perioada pandemiei sau imediat după. Cu toate acestea, aplicarea măsurii a fost temporar suspendată pentru testări suplimentare și pentru a se asigura că noile sisteme sunt eficiente, sigure și rapide.
Acum, după ani de analize și verificări, ECAC este pregătită să dea undă verde aplicării măsurii la scară largă. Oficialii europeni subliniază însă că fiecare aeroport are responsabilitatea de a informa pasagerii cu privire la momentul în care regulile intră în vigoare local.
Când vor putea călătorii să aducă lichide fără restricții?
Totul depinde de ritmul cu care fiecare aeroport din UE va reuși să implementeze tehnologia necesară. Aeroporturile care nu sunt încă echipate cu scanerele 3D vor continua să aplice vechile reguli până la modernizarea completă a infrastructurii de securitate.
Este de așteptat ca până la finalul anului 2025, majoritatea aeroporturilor mari din UE să fi trecut la noile sisteme. Aeroporturile regionale sau cele mai mici ar putea avea întârzieri, în funcție de bugetul disponibil și de capacitatea de instalare a echipamentelor moderne.
În România, autoritățile aeroportuare sunt în curs de evaluare a infrastructurii și de pregătire pentru tranziția la noile reguli. Aeroportul Henri Coandă din Otopeni este cel mai probabil candidat pentru prima implementare a noilor scanere 3D, urmat, posibil, de aeroporturile din Cluj, Timișoara și Iași. Până atunci, pasagerii trebuie să respecte în continuare regulile vechi și să consulte site-urile oficiale ale aeroporturilor înainte de călătorie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News