Începând cu 1 octombrie 2025, în patru regiuni din nordul Italiei – Lombardia, Piemont, Veneto și Emilia-Romagna – va intra în vigoare o interdicție privind circulația mașinilor cu motor diesel din categoria Euro 5. Măsura, adoptată de guvernul Meloni printr-un decret din 12 septembrie 2023, a fost concepută pentru a limita poluarea aerului într-una dintre cele mai afectate zone din Europa: Valea fluviului Po.
Interdicția va fi aplicată inițial în perioada 1 octombrie 2025 – aprilie 2026 și, ulterior, în fiecare an, în timpul sezonului rece, începând din toamnă și până la finalul iernii. Cu toate acestea, actualul ministru al Transporturilor, Matteo Salvini, susține că dorește amânarea aplicării acestei măsuri, deși decretul fusese aprobat cu doi ani în urmă, inclusiv cu sprijinul său.
Cele patru regiuni vizate de interzicerea mașinilor diesel Euro 5
Conform planului actual, restricția se va aplica în zilele lucrătoare, în intervalul orar 8:30–18:30, în toate localitățile cu peste 30.000 de locuitori din cele patru regiuni vizate. Lombardia face excepție de la programul standard, optând pentru o interdicție extinsă, între orele 7:30 și 19:30. Circulația va fi permisă doar în weekenduri, de sărbători legale, dimineața devreme și seara târziu. De asemenea, fiecare regiune a elaborat un calendar propriu pentru aplicarea măsurii: în Piemont, interdicția va fi valabilă între 1 octombrie 2025 și 15 aprilie 2026, apoi în fiecare an, între 15 septembrie și 15 aprilie; în Lombardia, restricția va fi aplicabilă pe tot parcursul anului; în Veneto – din 1 octombrie până la 30 aprilie; iar în Emilia-Romagna – din 1 octombrie până la 30 martie.
Interdicția nu vizează întreg teritoriul celor patru regiuni, ci doar comunele care au peste 30.000 de locuitori. În Emilia-Romagna, în plus față de marile orașe, vor fi afectate și localitățile din aglomerația Bologna, precum și trei comune care au aderat voluntar la măsură: Fiorano Modenese, Maranello și Rubiera. De menționat că interdicția nu se aplică doar locuitorilor acestor orașe, ci oricărui șofer care ar intenționa să circule prin ele cu un vehicul diesel Euro 5.
Mașinile diesel Euro 5 sunt cele înmatriculate între anii 2011 și 2015
Mașinile diesel Euro 5 sunt cele înmatriculate între anii 2011 și 2015, iar în cele patru regiuni afectate de interdicție există peste un milion de astfel de vehicule. Pentru a verifica în ce clasă ecologică se încadrează un automobil, șoferii pot consulta documentele de înmatriculare sau pot folosi un serviciu online oferit de Ministerul Transporturilor din Italia, care furnizează rapid această informație pe baza numărului de înmatriculare.
Totuși, deținătorii acestor mașini nu sunt obligați să le abandoneze complet. Regiunile au introdus un sistem alternativ, numit Move-In, care permite circulația limitată a acestor vehicule, în baza unui dispozitiv instalat pe cheltuiala proprietarului. Acest sistem utilizează un transmițător GPS care monitorizează traseele și numărul de kilometri parcurși anual. Atâta timp cât șoferul nu depășește plafonul stabilit, va putea circula zilnic și la orice oră, chiar și în zonele restricționate. În momentul în care limita de kilometri este depășită, accesul în zonele cu interdicție este blocat.
Depășirea constantă a limitelor privind poluarea aerului în Italia
Decretul care instituie interdicția a fost promovat oficial de premierul Giorgia Meloni, ministrul pentru Afaceri Europene Raffaele Fitto și ministrul Mediului Gilberto Pichetto Fratin, în urma a două hotărâri ale Curții de Justiție a Uniunii Europene, pronunțate în anii 2020 și 2022, care vizau depășirea constantă a limitelor privind poluarea aerului în Italia. Acesta a fost aprobat în unanimitate de guvern, inclusiv de ministrul Salvini. Acum, însă, Salvini afirmă că lucrează personal la un amendament ce urmează să fie inclus în „decretul privind infrastructura”, document care va ajunge curând în Parlament pentru a fi transformat în lege.
„Lucrez personal la un amendament care va fi inclus în decretul privind infrastructura, care va fi prezentat în curând Parlamentului, pentru a evita această blocadă care ar fi, în special în Valea Po, în Piemont, Lombardia și Veneto, cauza unor enorme probleme familiale, profesionale și comerciale”, a declarat recent Salvini. El a subliniat că tranziția ecologică „trebuie să fie însoțită, nu impusă de compartimentări rigide, blocaje sau interdicții”, exprimând astfel o poziție contrară politicii adoptate anterior.
Decretul privind infrastructura a fost adoptat la 19 mai 2025, iar termenul până la care poate fi modificat în Parlament expiră în jurul datei de 19 iulie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News