Director ANPC, despre zborurile anulate: „Banii ar trebui să fie recuperați în 7 zile, dar nu se întâmplă așa”

Loredana Iriciuc |
Data actualizării: | Data publicării:

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a primit zeci de mii de reclamaţii pentru curse anulate sau întârziate, care au afectat vacanţele românilor. Sunt 73.000 de turiști păgubiţi și au de recuperat peste 10 milioane de euro. Multe companii aeriene au curse programate pentru perioada următoare şi nu sunt convinse că le pot onora. Într-o intervenție telefonică la Digi24, președintele ANPC spune că este recomandată încheierea unei asigurări de călătorie, înainte de a pleca în vacanță cu avionul. 

Aeroportul Otopeni, cel mai mare din România, a înregistrat de la începutul anului peste șapte mii de întârzieri și aproape 300 de zboruri anulate. Motivele sunt cele care afectează și alte aeroporturi din Europa, lipsa de personal, grevele tot mai dese, dar și problemele cu bagajele pierdute ori cu documentele de călătorie. 

„Din păcate, cei 73 de mii de consumatori au de recuperat de o lungă perioadă de timp banii, cu o perspectivă foarte lentă. Discutând cu operatorii economici, încercă să găsim soluții, luând inclusiv în calcul să nu aplicăm sancțiuni foarte mari dacă vom avea dovada că banii care ar fi trebuit achitați ajung în buzunarele consumatorilor. 

Una dintre măsurile luate în calcul este aceea de a impune operatorului economic să nu mai organizeze nicio cursă dacă este sigur că o poate duce la bun sfârșit. Ar fi trebuit ca termenul (pentru recuperarea banilor în urma zborurilor anulate - n.r.) să fie cât mai scurt, la 7 zile, pentru că vorbim de bani încasați pentru un serviciu neprestat. Nu se întâmplă așa”, a declarat Horia Constantinescu, președintele ANPC, la Digi24.

Președintele ANPC le recomandă românilor să încheie o asigurare de călătorie, înainte de a pleca în vacanță cu avionul.

„Recomandăm, la antamarea unei excursii de acest gen (care implică un zbor cu avionul - n.r.) să se ia în calcul inclusiv o poliță de asigurare. Vor fi altfel privite, mult mai ieftin, dacă te gândești ce consecințe financiare are anularea unei curse neasigurate”, a mai spus Constantinescu.

 

Românii, revoltați în aeroporturi din cauza zborurilor: „Patru zile am stat aici pe ciment. 240 de persoane, că zborul spre Italia a fost anulat”

 

Zborul spre vacanţă e o loterie. Reuşesc să plece doar norocoşii. Ceilalţi aşteaptă noi curse în aeroporturi sau hoteluri, ore în şir. Sau chiar zile. Totul din cauza zborurilor anulate sau întârziate. Ieri, la nivel mondial, peste 24.000 de curse au avut întârzieri. 

Mii de oameni au umplut terminalul de plecări de pe Otopeni azi. Cei mai mulţi aveau zboruri întârziate sau anulate.

„Joi trebuia să plecăm. Am avut întârziere, întârziere, anulat. Azi trebuia să plecăm la ora 3 fără 15. Deja avem din nou o întârziere, după patru zile stând aici pe banii noştri. 240 de persoane”, spune Vasile Zamfira, pasager, la Observator. 

După două amânări, compania aeriană low cost a anunţat pasagerii că zborul spre Italia a fost anulat. 

„O noapte am dormit pe ciment cu 200 de oameni, aici în aeroport. O bătaie de joc. Au spus că pilotul şi-a dat demisia”, a mai adăugat Vasile.

„Noi nu am știut de ce nu am plecat. Am stat cu copiii în aeroport, dormeam pe jos că să ne reprogramăm zborul pentru azi, că mai devreme nu a fost niciun zbor. Azi e din nou întârziere și mi-e tare frică că nici astăzi nu pleacă. Așa am pățit și joi. Ultima oară când mai zburăm cu compania asta”, susține Nicoleta Negrilă, pasager.

 

Probleme au aproape toate companiile şi aeroporturile

 

În doar jumătate de zi, pe Aeroportul Henri Coandă, 56 de curse au avut întârzieri. Principalele motive au fost schimbarea echipajului sau dimpotriva, lipsa lui ori încărcarea şi descărcarea bagajelor. 

Pe aeroportul din Frankfurt, din cauza lipsei de personal, sute de trollere şi genţi zac abandonate în zona de aşteptare. 

Din aceleaşi motive, aceşti tineri au pierdut ieri un zbor spre Croaţia din cauza unei întârzieri de două ore. Au luat bilete pentru alt zbor însă şi acela s-a anulat. În final, şi-au plătit singuri hotelul. 

„Ne-a costat 2.000 de lire pe toţi trei. Nu ne-au ajutat deloc. A fost foarte stresant. Când ajungem acasă vom face o reclamaţie”, spune Alexandra, pasager. 

La nivel mondial, peste 24.000 de zboruri au avut întârziere. Altele peste 2.000 de zboruri au fost anulate. Mii de reclamaţii se înregistrează zilnic. 

„În caz de anulare sau de întârziere mai mare de trei ore, calculată la aterizare, pasagerii au dreptul la o compensaţie care variază între 250 de euro şi 600 de euro de persoană. Dacă compania nu le-a oferit cazare masă si transport, compania respectivă va trebui să le deconteze şi aceste sume”, a precizat Ramona Colea, reprezentantul unei companii de despăgubiri, conform sursei citate. 

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

DC Media Group Audience

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt3
YesMy - smt4.3.1
pixel