Cum se aplică plafonarea și compensarea la energie electrică. Verifică pas cu pas factura ENEL și vezi dacă te încadrezi

Bogdan Bolojan |
Data actualizării: | Data publicării:

În contextul măririi prețurilor la energie electrică și gaze, guvernul României a venit cu o serie de măsuri prin care se acordă compensare și plafonare la facturi, în anumite condiții. În această știre vei afla cum să citești corect factura de energie electrică și să verifici dacă te încadrezi sau nu în limitele impuse de noile legi care vin în sprijinul populației. La finalul materialului, poți urmări explicația și în format video. 

Explicațiile au fost furnizate de Ioana Krekan, manager Activare şi Facturare Enel: 

"Înainte de a ne uita în factură este important să știm că nu ne vom încadra toți la compensare, sunt anumite condiții de îndeplinit. Pentru energie electrică, partea de compensare se aplică tuturor clienților care au un consum cuprins între 28 kwh și 514 kwh pe lună. Aceasta este regula de la 1 februarie. Până la 1 februarie, limita maximă era de 300 kwh pe lună. 

Pentru partea de plafonare, până la data de 1 februarie se încadrau toți clienții care plăteau un preț de peste 1 leu pe kw/h cu toate taxele și TVA incluse. De la 1 februarie însă, prețul energiei electrice se plafonează la 0.8 lei pe kw/h cu TVA și toate taxele incluse. 

Sunt trei puncte în care putem să verificăm și să regăsim dacă ne-au fost aplicate compensarea și plafonarea: 

-pe prima pagină a facturii putem vedea în tabelul "detalii fiscale" detaliile legate de totalul schemelor de sprijin.

Foto pagina 1: 

1. -imagine fara descriere- (pggg1.jpg)

- dacă mergem la pagina numărul doi a facturii, regăsim al doilea punct în care putem verifica. Aici este un pic mai detaliat: avem pe deoparte plafonarea. Putem vedea suma care a fost suma acordată pentru plafonare. De asemenea putem vedea partea de compensare cu suma aferentă. 

Foto pagina 2:

2. -imagine fara descriere- (pg-22.jpg)

 

- dacă ne dorim mai multe detalii, mergem la pagina numărul trei. Aici putem găsi toate informațiile legate de cantitatea de energie activă facturată (de aici ne dăm seama dacă ne încadrăm la partea de compensare) și care este prețul plătit pe energia electrică (de aici ne dăm seama dacă avem un preț plafonat sau nu). Tot pe pagina trei se regăsește și un total al acestor scheme de sprijin. 

Foto pagina 3: 

2. -imagine fara descriere- (pggg-2.jpg)

 

Ce poate face clientul și unde se poate adresa dacă nu regăsește compensarea și plafonarea pe factura de energie electrică

 

Dacă un client nu regăsește compensarea sau plafonarea pe factură, primul lucru pe care trebuie să-l facă este să se uite la consumul lui de energie electrică și la preț. Dacă respectivul client nu a consumat într-o lună o cantitate de energie electrică cuprinsă între 28 kwh și 514 kwh (începând din februarie), iar prețul este mai mic de 0.8 lei cu toate taxele și TVA incluse, atunci nu se încadrează nici la compensare, nici la plafonare. Dacă are în continuare nelămuriri se poate adresa furnizorului său, în cazul de față Enel/Enel Energie Muntenia.

 

Cum citim factura 

 

Factura prezentată în această știre este cu titlu de exemplu, iar clientul are următorul profil: locuiește la oraș, are o casă cu o suprafață de 100-120 de metri pătrați, iar pe lângă electrocasnicele din casă are în plus și consumatoare mai mari de energie electrică precum un boiler electric, aer condiționat, plită și cuptor electric. 

1. Pentru partea de plafonare: 

Ne uităm la preț. În cazul acestui client, vedem că prețul unitar fără TVA este de 0.41 lei pe kwh. Dacă adunăm toate tarifele de distribuție, celelalte taxe și TVA-ul o să vedem că suma rezultată depășește suma de 0.8 lei pe kwh, atât cât prevede legislația. Drept urmare, pentru acest client, diferența i-a fost acordată sub formă de plafonare. Rezultă o diferență de 0.09 lei pentru fiecare kwh consumat. Aici s-a aplicat plafonarea la cantitatea totală de 362 kwh pe care el o are facturată în perioada 1.02.2022-24.02.2022. 

2. Pentru partea de compensare 

Ne uităm la consum. Acest client are 362 kwh consumați într-o lună de zile, așadar se încadrează în intervalul prevăzut de lege pentru compensarea prețului energiei electrice. Este important să știm pe partea de compensare că valoarea maximă pe componenta de energie electrică care se compensează este de 0.336 lei fără TVA. Clientul vă regăsi și partea de compensare detaliată pe pagina numărul trei a facturii și va vedea că pentru cantitatea de 362 kw/h a beneficiat de 43.44 lei reducere suplimentară," a explicat Ioana Krekan. 

Mai jos puteți vedea și explicația video a tuturor informațiilor prezentate: 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

DC Media Group Audience

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel