CNA. AMENZI pentru Antena 3 și Realitatea TV

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a decis, în şedinţa de marţi, amendarea Antena 3 cu 35.000 de lei, Realitatea TV - cu 15.000 de lei şi România TV - cu 10.000 de lei pentru mai multe încălcări ale legislaţiei audiovizuale în diferite emisiuni.

CNA a analizat în şedinţele din 17, 22 şi 29 ianuarie o serie de rapoarte de monitorizare întocmite de direcţia de specialitate ca urmare a sesizărilor primite la CNA pentru emisiuni difuzate de posturi de televiziune în perioada 1 ianuarie - 31 septembrie 2018.

 

Antena 3

 

CNA a stabilit că Antena 3 nu a respectat prevederi ale legislaţiei audiovizualului conform cărora, în virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate şi invitate să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt. În cazul în care acuzaţiile menţionate mai sus sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars. La stabilirea sancţiunii s-au avut în vedere ediţii ale emisiunilor „Sinteza zilei", „În gura presei", „Esenţial", „Descoperiţi", „Exces de putere", „Ediţii informative" şi „Ediţie specială" din 5 august 2018.

Orice material înregistrat în care se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale trebuie să conţină şi opinia acesteia. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt. Moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acestea. Moderatorii, prezentatorii şi realizatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă. Este interzisă utilizarea cu rea-credinţă a numelui, imaginii, vocii sau asemănării cu o altă persoană în programele audiovizuale, reaminteşte CNA prevederile în baza cărora s-a dat sancţiunea.

 

Realitatea TV 

 

Realitatea TV a fost sancţionată pentru aproape aceleaşi lucruri, dar şi pentru faptul că postul nu a respectat prevederi conform cărora în virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte principiul asigurării unei distincţii clare între fapte şi opinii şi pe acela referitor la faptul că informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment trebuie să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă. În cauză este difuzarea unor ediţii ale emisiunilor „Jocuri de Putere", „Realitatea Românească", „Acasă la Oamenii Realităţii", „Talk News" şi „Ştiri".

O altă prevedere încălcată este aceea care stipulează că în cadrul programelor de ştiri şi dezbateri care abordează probleme de interes public privind minorităţile etnice, religioase sau sexuale se va prezenta şi un punct de vedere al acestora.

 

România TV

 

România TV fost amendată cu 10.000 de lei, deoarece nu a respectat prevederile art. 40 alin. (1) la difuzarea emisiunii „Ediţie de seară" din 11.02.2018 şi nici pe cele ale art. 40 alin. (3) în emisiunile „Newsline" din 16.05.2018 şi „Ştirile România TV" din 13.09.2018. De asemenea, la difuzarea emisiunii „România la raport" din 26.09.2018 nu au fost respectate prevederile art. 40 alin. (1) şi (3) din Codul audiovizualului.

Amenda pentru România TV a fost aplicată pentru nerespectarea prevederilor potrivit cărora în virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate şi invitate să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere sau se precizează dacă persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată.

 

În cazul Antena 3, la luarea deciziei au fost avute în vedere mai multe emisiuni, printre care ediţii "Sinteza zilei", realizată de Mihai Gâdea, şi "În gura presei", realizată de Mircea Badea, unde Radu Herjeu, membru al Consiliului, care a propus sancţiunea votată, a semnalat aspecte legate de limbaj injurios.

În ceea ce priveşte Realitatea TV, Herjeu a menţionat mai multe emisiuni, printre care emisiunile de ştiri din 23 iunie 2018, unde se menţionează că "Dragnea face un joc al Moscovei", precum şi unele ediţii "Jocuri de putere", realizată de Rareș Bogdan, cu aspecte referitoare la limbaj injurios.

Get it on App Store Get it on Google Play

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

  TOP STIRI CELE MAI

Iti place noua modalitate de votare pe stiridiaspora.ro?
Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

diaspora.n-nxt.83