Bosch concediază 13 000 de angajați: "E o luptă pentru fiecare bănuț" 

Bogdan Bolojan |
Data publicării:
Bosch a anunțat restructurări (Foto: Freepik)
Bosch a anunțat restructurări (Foto: Freepik)

Germania, țara considerată de zeci de ani motorul industriei auto europene, primește o nouă lovitură majoră. Gigantul Bosch, cel mai mare furnizor mondial de componente auto, a anunțat un plan radical de concedieri: 13.000 de locuri de muncă vor fi eliminate în Germania, în încercarea de a salva 2,5 miliarde de euro pe an doar în divizia auto. Este cel mai mare val de restructurări al companiei din ultimii ani și vine pe fondul unei crize care zguduie întreaga industrie auto germană.

Bosch a explicat că măsura este absolut necesară pentru a menține competitivitatea într-un context global tot mai dificil. În prezent, compania se confruntă cu o „furtună perfectă”: cererea de mașini și componente scade în Europa, China – cea mai mare piață auto a lumii – forțează prețurile în jos printr-o concurență agresivă, iar noile bariere comerciale ridicate de diverse state complică exporturile. Stefan Grosch, responsabil pentru relațiile industriale, a transmis un mesaj dur: „Cererea pentru produsele noastre se mută tot mai mult în afara Europei. Trebuie să ne adaptăm la locul unde se află piețele și clienții noștri. Aceasta nu este o decizie ușoară, dar este vitală pentru viitorul companiei.”

Cele 13.000 de posturi tăiate reprezintă aproximativ 10% din totalul forței de muncă pe care Bosch o are în Germania și în jur de 3% din personalul global. Anul trecut, compania raportase deja o reducere de 11.500 de angajați la nivel mondial, adică o scădere de 3% față de 2023. În Germania, numărul angajaților ajunsese la 129.800, cu 4.400 mai puțini față de anul anterior. Prin noul plan, Bosch vrea să ducă marja de profit la 7% până în 2026, după ce în 2024 a fost de doar 3,5%.

Directorul general al Bosch, Stefan Hartung, avertizase încă de la începutul anului că va urma o „luptă pentru fiecare bănuț” cu rivalii globali. Compania se așteaptă la o creștere modestă a veniturilor de circa 2% în 2025, comparativ cu cifra de afaceri de 90,5 miliarde de euro înregistrată anul trecut, dar această creștere nu este suficientă pentru a acoperi costurile uriașe ale tranziției spre mașinile electrice și noile tehnologii.

Industria germană, lovită greu 

Impactul acestor concedieri nu se va resimți doar în cadrul Bosch, ci și în economia germană în ansamblu. Industria auto reprezintă una dintre principalele coloane vertebrale ale economiei germane, cu milioane de locuri de muncă directe și indirecte. Marii producători precum Volkswagen, Mercedes-Benz și BMW se confruntă și ei cu scăderi ale cererii, în special pe piața chineză, unde cota de piață a constructorilor europeni a început să se erodeze rapid în fața competitorilor locali care produc modele electrice mai ieftine.

De asemenea, furnizorii mai mici, care depind de comenzile Bosch, riscă să fie loviți în lanț de această decizie. Concedierile masive ar putea afecta și comunitățile locale, în special orașele germane unde Bosch are fabrici importante, cu posibile creșteri ale șomajului și presiuni asupra sistemului de asigurări sociale.

Pe termen lung, această decizie ridică semne de întrebare cu privire la viitorul industriei auto europene. Trecerea la mașinile electrice presupune investiții masive în baterii, software și digitalizare, iar companiile care nu se mișcă suficient de repede riscă să piardă teren. Germania, care ani la rând a dominat piața globală cu motoarele sale termice de top, trebuie acum să își reinventeze modelul de business.

Analiștii economici avertizează că restructurarea Bosch ar putea fi doar începutul unei perioade de ajustări dureroase pentru tot sectorul. „Aceste concedieri masive nu sunt un simplu exercițiu de reducere a costurilor, ci un semnal că modelul tradițional al industriei auto germane se schimbă radical. Dacă tranziția spre electrificare nu va fi accelerată, Germania riscă să piardă poziția de lider global”, au transmis mai mulți experți consultați de presa economică germană.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

pixel