Cum încearcă Turcia să își transforme economia și să își consolideze statutul geopolitic prin "Erdoganomie" - în ciuda unei inflații de 80%

Alexandra Curtache |
Data publicării:

În prezent se vorbește mult despre economia "ofertei" - ideea că guvernele pot promova creșterea economică printr-o serie de măsuri coordonate, de la reducerea reglementărilor inutile la investiții în infrastructura națională.

Creșterea productivității și promovarea creșterii - creșterea dimensiunii "tortului" economic global - ar trebui să ajute pe toată lumea, atât pe cei săraci, cât și pe cei bogați, sau cel puțin așa se susține.

Rareori s-a încercat acest lucru mai dramatic decât în Turcia, care încearcă să își transforme economia și, în același timp, să își consolideze statutul geopolitic.

 

Exporturile turcești au crescut cu aproximativ 30% pe an

 

Turcia a fost condusă de Recep Tayyip Erdogan timp de 20 de ani - ca președinte din 2014 și, înainte de aceasta, ca prim-ministru din 2003 - și, la prima vedere, nivelul de investiții pe care l-a determinat este izbitor.

În ultimii doi ani, de exemplu, exporturile turcești au crescut cu aproximativ 30% pe an și se așteaptă ca acestea să crească și mai mult. Abordarea, supranumită "Erdoganomie", pare să fi dus la o rată medie anuală de creștere de invidiat a produsului intern brut de 5,4%, una dintre cele mai rapide din lume.

Puține economii consacrate ar putea egala o astfel de rată: Marea Britanie vizează o creștere de 2,5 la sută, de exemplu - dacă totul merge bine.

 

Care este secretul Turciei

 

Cheia a fost investiția în toate domeniile, dar concentrându-se pe patru domenii principale: educație și formare profesională, transport și infrastructură, locuințe accesibile și asistență medicală, conform Daily Mail. 

În urmă cu douăzeci de ani, Turcia avea optzeci de universități - astăzi, are de două ori mai multe.

Jumătate dintre noile universități sunt întreprinderi private, iar o creștere similară este prezentă și în restul sistemului școlar. Există o expansiune rapidă în sistemul preșcolar, dar și în programele de ucenicie.

Statul a construit aproximativ o jumătate de milion de locuințe la prețuri accesibile și plănuiește să construiască încă un milion. Aproximativ cinci milioane de familii cu venituri mici au depus cereri pentru a cumpăra una.

 

Turcia are unele dintre cele mai utilizate drumuri din lume

 

Există drumuri noi, unele cu o lungime de peste 1.000 de mile. În plus, există aeroporturi noi, porturi maritime și căi ferate de mare viteză nou construite.

Turcia are acum unele dintre cele mai utilizate poduri și tuneluri din lume, inclusiv Cannakkale 1915, podul cu cea mai lungă deschidere din lume.

Deschis circulației în luna martie a acestui an și finalizat în numai cinci ani, podul de 2 023 de metri comemorează victoria Turciei în Primul Război Mondial împotriva forțelor aliate în Dardanele și oferă acces direct la Asia Mică, evitând blocajele din traficul din zona metropolitană Istanbul.

Istanbulul are alte trei poduri la fel de formidabile. Două dintre ele sunt peste Bosfor. Al treilea, la fel de lung, traversează Marea Marmara. Acest pod a contribuit la reducerea la jumătate a timpului de călătorie de la Istanbul la Izmir, al treilea oraș ca mărime din țară.

Erdoganomics a construit, de asemenea, două tuneluri pe sub Bosfor. Un al treilea se află în faza de planificare, dar se preconizează că va deveni primul tunel înalt de trei etaje din lume.

 

Turcia construiește cel mai mare aeroport din lume

 

În prezent, Turcia construiește cel mai mare aeroport din lume, la Istanbul. Acoperișul terminalului principal ar acoperi întregul Principat de Monaco.

Acesta este deja parțial operațional, cu trei piste - dar când va fi finalizat, în câțiva ani, va avea șase în total și va deservi două sute de milioane de pasageri pe an - cu 80 de milioane mai mult decât Atlanta, Georgia, care este cel mai aglomerat aeroport din lume - deocamdată.

Viteza cu care a fost construit noul aeroport se reflectă, de asemenea, bine pe Erdoganomics, deoarece acesta a fost deschis pentru afaceri în cinci ani. Comparați acest lucru cu noul aeroport Brandenburg din Berlin, care încă nu a fost finalizat după 12 ani.

Cu ajutorul Rusiei, planurile pentru două centrale nucleare sunt în curs de dezvoltare.

 

Turcia este o legătură geopolitică vitală între Europa și Asia

 

Turcia este deja o legătură geopolitică vitală între Europa și Asia, prietenoasă cu Rusia, în ciuda apartenenței sale la NATO.

Sub conducerea lui Erdogan, economia și-a triplat dimensiunea și își propune să se numere printre primele 10 economii ale lumii - și cu mai multe pârghii decât oricând.

Cu siguranță, este un tribut adus planificării pe termen lung și investițiilor vaste.

Cu toate acestea, chiar și așa, nu este o călătorie ușoară. Turcia a fost fericită să sfideze ortodoxia economică - și piețele.

În timp ce economiile europene se agită din cauza unor rate ale inflației de până la zece procente, Turcia face față cumva unei rate a inflației de 80 de procente sau mai mult. Lira turcească se află la un minim istoric.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

DC Media Group Audience

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

19 apr 2024, 22:40 in Știri
Accident de metrou la Viena 
Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel