Italia. Benzina la 2 euro/litru: „Autobuzul este mai bun decât mașina". Bidoanele de combustibil au revenit

Alexandra Curtache / 08 Martie 2022, 20:48
Italia. Benzina la 2 euro/litru: „Autobuzul este mai bun decât mașina". Bidoanele cu combustibil au revenit
Italia. Benzina la 2 euro/litru: „Autobuzul este mai bun decât mașina". Bidoanele cu combustibil au revenit

Taximetriștii, navetiștii și automobiliștii se confruntă cu creșteri de prețuri din cauza războiului din Ucraina. Oamenii au început să își facă rezerve de benzină, pentru că urmează să crească până la 3 euro/litru.

Taximetriștii din Piazza dei Carracci îi explică unui cuplu roman: "Ne vedeți pe toți aici, stând pe loc, în timp ce înainte nu ne găseați niciodată. Să vă explicăm de ce? Pentru că, înainte, mergeam la vânătoare de clienți, dar acum, când benzina costă peste 2 euro, e mai bine să stăm pe loc și să așteptăm să bată cineva la geam și să ne spună: "Ești liber, pot să urc?". Viețile noastre și modul nostru de lucru s-au schimbat de la război încoace".

 

Costul benzinei în creștere, ce se întâmplă?

 

Benzina și motorina au ajuns la prețuri imense și schimbă chiar și viața taximetriștilor, nu numai a oamenilor. Unii erau pe punctul de a-și cumpăra o mașină nouă și au rămas blocați înainte de a semna avansul și de a face planul de rate: "Cu benzina care a ajuns de la doi la trei euro sau chiar mai rău, e mai bine să păstrezi mașina veche și să aștepți vremuri mai bune".

Mai mult, oamenii au început chiar să se aboneze la autobuze: "Benzina costă prea mult, rușine Putin!".

În această dimineață unul dintre autobuze a rămas blocat în fața la Bar delle Nazioni din Satul Olimpic și înăuntru s-a iscat o discuție: "Probabil că a rămas fără benzină, nici măcar Atac nu are bani să plătească creșterea record a costurilor cu combustibilul din cauza războiului?”

 

Gazul rusesc, poate Italia să facă față unei posibile opriri? Iată care este planul

 

În momentul de față, în Italia sunt două tabere: cea care vrea să-l pună jos pe Putin imediat, cu bombe NATO pentru a relua folosirea mașinii la prețuri normale la benzină (de-ar fi totul atât de simplu) și cei care aclamă să "nu vă atingeți de Rusia, că altfel benzina urcă la 5 euro și rămânem pe lemne".

Navetiștii se reorganizează: nu mai călătoresc singuri sau în doi pentru a veni la serviciu în Roma, ci în patru și împart benzina câte patru. La Tiburtina, în această dimineață, cei care călătoreau cu mijloace de transport în comun, a trebuit să mai aștepte câteva minute până la sosirea autobuzului - așa cum se întâmplă în mod normal - au strigat:

"Atât ne mai lipsea, afurisitul de război! Nu mai sunt bani publici pentru creșterea benzinei". "Nici vorbă", spune companionul în nefericire, "autobuzele merg pe gaz natural. Dar și prețul metanului a luat-o razna!".

Nici operatorii de pompe de benzină nu sunt fericiți și, odată cu aceste creșteri generalizate, carburanții se vând din ce în ce mai puțin. Benzinăriile încă suferă de pe urma pierderilor Covid din 2021, iar vânzările au scăzut drastic, față de 2019: suntem la -14%. Aceasta nu este o problemă minoră. Consumatorii "normali", cei care fac drumuri scurte, își folosesc mai puțin mașinile, deoarece salariile mici și facturile mai mari îi obligă să economisească bani.

 

Urmează o criză ca în 1973

 

Cei care pleacă în vacanță la schi au decis să schimbe mijlocul de transport: la doi euro litrul, și poate săptămâna viitoare când ne vom întoarce la Roma benzina va fi deja trei euro, este mai bine să luăm trenul. Cei doi euro, care ar putea deveni în curând trei, reprezintă un motiv bun pentru mulți oameni să facă o fugă rapidă, de genul: umplu acum bidoanele ca să pot economisi pentru mai târziu.

Dar nu poți umple bidoanele ca în anii '70, demonstrând că lucrurile erau mai bune când erau mai rele. Cursa de creștere a prețurilor la carburanți nu dă semne de oprire, ba chiar continuă să se desfășoare. Benzina a depășit cota de 2 euro pe litru în regim servit (2,111 euro pe litru), în timp ce motorina a depășit 1,9 euro pe litru.

Prețul carburanților a atins cel mai ridicat nivel din ultimii 14 ani. Iar situația se înrăutățește de la oră la oră, tot din cauza războiului blestemat. În garajele și benzinăriile - dar și în politică și în industrie - acesta este singurul lucru despre care toată lumea vorbește.

 

Ministrul Cingolani: "În 24-30 de luni vom fi complet independenți de Rusia".

 

Cel mai rău scenariu ar putea fi o situație de austeritate, la fel ca în anii '70, cu prețuri care ar putea fluctua între 2,5 și 3 euro pe litru. În condițiile în care benzina și motorina costă cu peste 22% mai mult, viața de zi cu zi a italienilor se schimbă chiar și la supermarket. 

În Italia, 85% din mărfuri sunt transportate pe șosea, iar costurile de transport influențează prețurile finale percepute consumatorilor pe rafturile magazinelor. Au trecut exact 40 de ani de la marea criză a petrolului care, ca urmare a embargoului decretat de OPEC în octombrie 1973, a dus la oprirea mașinilor particulare în Statele Unite și în țările aliate din Europa, inclusiv în Italia, unde au început "Duminicile de mers pe jos".

Familiile se întreabă: ne vom întoarce la acea situație? În octombrie 1973, războiul arabo-israelian de Yom Kippur (6-25 octombrie) a dus la embargoul decretat de OPEC. Acum a venit rândul războiului ruso-ucrainean. 

Reacția la criza carburanților ar putea duce la o dezamăgire progresivă a italienilor față de mașinile pe patru roți, ceea ce ar putea duce la o criză pe piața auto. Clienții par să acapareze produsul", reflectă Moreno Parin, președintele Grupului managerilor de carburanți Cs Tv. Aceștia se comportă diferit, alimentând mai des și uneori sosind noaptea cu bidoane pentru a alimenta. Se tem că va exista o penurie de combustibil în viitorul apropiat. 

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Iti place noua modalitate de votare pe stiridiaspora.ro?
Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt50
YesMy - smt4.1.0