Camionagii români din Olanda își petrec nopțile pe banda de urgență. Alexandru: "Mi-au dat foc la camion când dormeam în el"

Nicoleta Nicolau |
Data publicării:

Să dormi săptămâni întregi într-un parc de camioane pustiu, cu mese sărăcăcioase, este foarte greu, spune Alexandru, unul dinte șoferii români, ce lucrează în Țările de jos. Dar orice este mai bine decât să rămâi blocat pe banda de urgență, unde mașinile se pot ciocni de partea din spate a autovehiculelor lor, iar hoții nu se vor opri în fața a nimic. 

Poate că el însuși râde, dar când aude ce trăiește șoferul de camion ucrainean Maxim (40 de ani) atunci când doarme în cabina sa de-a lungul autostrăzii - "destul de des pe banda de urgență" - inima începe să îi tremure. „Odată mi-au spart remorca pentru a fura încărcătura, dar tot ce aveam în spate era gunoi și nu puteau face nimic cu el. Așa că au dat foc la camionul meu, în timp ce dormeam. În timp ce dormeam, da", a povestit Alexandru pentru publicația Brabants Dagblad.

Lipsa flagrantă a locurilor de parcare pentru camioane obligă șoferii să își petreacă noaptea pe banda de urgență tot mai des. Potrivit lui Alexandru, în Olanda, nu este atât de rău încât camionagiii să fie atacați în somn, dar în Franța nu poți fi sigur de viața și bunurile tale, spune el. „Există o mulțime de refugiați acolo și nu se vor opri de la nimic. Stau lângă ușa ta cu un spray și o brichetă, încercând să te convingă să deschizi ușa. Și apoi trebuie să predai totul: laptop, telefon, chiar și hainele pe care le porți. Din fericire, eu nu am avut încă această experiență, dar mulți dintre colegii mei au avut“, a povestit el.

 

Camionagii români din Olanda își petrec nopțile pe banda de urgență

 

Să conduci la nesfârșit până găsești o parcare pentru camioane nu este o opțiune, deoarece oricine petrece mai mult de nouă ore la volan într-o zi riscă o amendă uriașă. „Nerespectarea timpilor de conducere și de odihnă, timp de cinci minute, poate costa doar 200 de euro. Și eu mă aflu uneori pe tușă, dar la un moment dat trebuie să faci ceva", spune Maxim. În Germania, parcările pentru camioane sunt mai bine organizate decât în Țările de Jos.

Potrivit organizației antreprenoriale Transport en Logistiek Nederland, numai până în 2025 vor trebui adăugate peste două mii de locuri de înnoptare de-a lungul marilor coridoare din sudul țării. „Transportul și logistica sunt esențiale pentru economia olandeză", a declarat purtătorul de cuvânt Bart van Pagée. Șoferii se asigură că supermarketurile sunt pline și că pachetele sunt livrate la domiciliu la timp. De aceea, această problemă este o responsabilitate comună a provinciei și a autorităților locale.

Paradoxul este că, până de curând, parcarea pentru camioane din Waalwijk avea spațiu pentru 280 de camioane, dar rareori era cineva acolo. Asta pentru că operatorul comercial cerea trei euro pe oră, dublu față de parcările securizate din Breda și Roosendaal. În Tilburg, camionagiii au chiar voie să parcheze gratuit, pentru maximum 72 de ore. Rezultatul a fost că camioanele care au rămas blocate în Waalwijk au ajuns să parcheze la benzinăria de pe A59, chiar pe banda de ieșire, sau în zona portului, pe carosabil.

 

„Mi-au dat foc la camion când dormeam în el"

 

Dar creau situații periculoase, iar acest lucru trebuia să înceteze. După un an și jumătate de discuții, parcarea pentru camioane a fost transferată municipalității în decembrie anul trecut. Între timp, numărul de locuri de parcare a fost redus drastic de la 280 la 30. Iar acestea sunt temporar gratuite. Acest lucru a asigurat o creștere enormă a gradului de ocupare și, în cursul anului, vor fi adăugate câteva spații suplimentare.

Puțin mai departe, camionagiul român Sava Alexandru (28 de ani) este de acord că viața de șofer de camion nu este numai roz. „Da, este o viață foarte grea. Mănânc rar mâncare caldă, mai ales pâine. Dar o fac pentru bani. În România pot câștiga până la 500 de euro pe lună, aici 3000. Sunt șofer internațional de șase ani și trebuie să continui cel puțin încă zece ani, pentru a-mi putea cumpăra o casă în țara mea", a povestit el.

 

Alexandru: „În România pot câștiga până la 500 de euro pe lună, aici 3000“

 

Acest vis îl are împreună cu soția sa româncă, cu care locuiește acum la Bruxelles, pentru că Beneluxul este zona sa de lucru. „Atunci voi putea dormi mai des acasă. Până de curând, am lucrat ca șofer la o firmă de transport din România și am văzut-o foarte rar. Petreceam două sau trei luni pe drumuri, o săptămână acasă și alte trei luni pe drumuri.

De multe ori am fost nevoit să dorm pe banda de urgență sau într-o zonă industrială de pe șosea. Și asta este periculos, da. Dar dacă ajungeți după ora 18.00, majoritatea parcărilor pentru camioane, pur și simplu, nu mai au locuri libere. Un loc sigur de dormit, un duș și mâncare caldă, asta este tot ce cerem. Dar acest lucru nu este întotdeauna posibil“, mai povestește șoferul român.

Dar dacă toată lumea crede că este atât de important ca mărfurile să ajungă cât mai repede posibil de la A la B și dacă toată lumea poate vedea că lipsa de locuri de parcare pentru camioane reprezintă un pericol pentru șoferi și pentru ceilalți participanți la trafic, de ce se fac atât de puține lucruri?

„Discutăm de ani de zile cu Rijkswaterstaat, cu guvernul național, cu provinciile și municipalitățile, dar până acum a devenit clar că acesta este un proces pe termen lung", spune Bart van Pagée de la Transport en Logistiek Nederland. Din fericire, noua legislație europeană și sprijinul financiar au facilitat oarecum construcția de parcări pentru camioane. Nu este o problemă doar pentru Țările de Jos, toate țările trebuie să se confrunte cu ea.

[citeste si]

 

 

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

DC Media Group Audience

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel