Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a primit vineri dimineață o solicitare din partea grupului UMB pentru rezilierea contractului aferent lotului Ditrău – Grințieș din Autostrada Unirii A8, potrivit unor surse citate de publicația Economica.net. Este vorba despre cel mai lung lot al autostrăzii, cu o lungime de 38 de kilometri și o valoare estimată la 1,2 miliarde de euro, contract atribuit și semnat de CNIR în luna martie 2025.
În paralel, grupul de firme controlat de antreprenorul Dorinel Umbrărescu refuză semnarea contractului pentru lotul 1C Sărățeni – Joseni, un alt tronson din cadrul Autostrăzii A8, desemnat câștigător în 6 martie 2025. Refuzul ar avea la bază nemulțumiri legate de cuantumul garanției de bună execuție, au mai spus sursele citate.
„Nu s-a semnat 1C pentru că vrea modificarea de la 1,5% la 0,5% și nu e legal. Scrie în cerințele SEAP că e 1,5%”, au explicat acestea în legătură cu poziția UMB privind lotul Sărățeni – Joseni. Conform procedurilor standard, această garanție trebuie depusă în termen de cinci zile lucrătoare de la semnarea contractului, termen care poate fi prelungit justificat până la cel mult 15 zile.
Un fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor dezbate problema cu referiri... istorice
Subiectul a fost dezbătut intens în ultimele zile pe forumul PeUndeMerg.ro al Asociației Pro Infrastructură, acolo unde Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a comentat situația făcând o paralelă între Dorinel Umbrărescu și figura istorică a lui Napoleon.
„Am tot spus-o, spre supărarea multora. Atunci când toată lumea îți cântă în strună, când își iau o grămadă lumina de la tine, te ridică în slăvi, dacă nu ai o coloană foarte dreaptă și niște principii solide, riscul e să ți se umfle foarte tare capul. (…) Tentația e foarte mare să ajungi să te vezi un Napoleon, să te desprinzi de realitatea asta în care trăim și să te imaginezi un zeu, supraom”, a scris Cosma pe forum.
În replică, un alt utilizator a atras atenția că această situație putea fi evitată dacă termenul pentru constituirea garanției de bună execuție ar fi fost respectat din luna martie, când a fost semnat contractul. Potrivit acestuia, „ori e deja constituită garanția, ori trebuia deja CNIR să notifice rezilierea pentru neconstituirea garanției de bună execuție la termenul legal și să rețină de la constructor garanția de participare la licitație.”
Reamintim că lotul Ditrău – Grințieș, cu o lungime de 38 de kilometri, este primul contract semnat de CNIR pentru Autostrada A8 Tg Mureș – Tg Neamț, fiind câștigat de asocierea SA&PE CONSTRUCT S.R.L. (lider) – TEHNOSTRADE S.R.L., SPEDITION UMB și EURO ASFALT. Acesta a fost, de altfel, și primul contract major de infrastructură rutieră semnat de noua companie de investiții rutiere, înființată pentru gestionarea proiectelor mari de autostrăzi.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News