Patron român din Monaco, dezamăgit de încasările dintr-o singură zi: "Atât am făcut, vine o criză, ceva"

Bogdan Bolojan |
Data publicării:

Valentin Sălăgeanu este un om de afaceri român stabilit de mai mulți ani în Monaco, unde deține un local frecventat de turiști din toată lumea, în special în perioadele aglomerate precum Marele Premiu de Formula 1. Cu o experiență de aproape un deceniu în acest sector, Valentin spune că niciodată nu a văzut un declin economic și comportamental atât de pronunțat precum cel din acest an. Potrivit mărturiei sale, nu doar încasările au scăzut drastic, ci și profilul clienților s-a schimbat radical.

Românul, care a văzut multe sezoane de Formula 1 în principatul luxos, spune că ceea ce se întâmplă în prezent îl face să creadă că omenirea se află deja într-o recesiune economică profundă, chiar dacă mulți nu o realizează încă.

„Bună dimineața, oameni buni, sunt așa îngândurat. Sunt aici la Monaco, am venit la bar să ajut și eu cum pot la vârsta mea și vreau să fac o comparație cu ce am văzut și după șapte-opt sezoane de Formula 1 pe care le-am prins aici. Comparând anii trecuți cu ce am văzut anul ăsta, credeți-mă, mă pune pe gândul rău de tot. Deci n-am văzut atâta sărăcie ca în anul acesta de când vin pe aici. De vreo 9 ani n-am văzut așa ceva. Lume multă, cum să spunem, dar oameni puțini, sărăcii din toată lumea, femei dezbrăcate, bete. Calitatea oamenilor s-a schimbat enorm. Nu-ți mai zic sărăcie la consumație, vai de capul meu. Trei sticle am vândut vineri: un Moet și două sticle de vin, una roșie, una albă, și restul numai vin la pahar și bere.”

"Doar pizza mai comandă oamenii. Mânâncă pizza încontinuu"

Valentin povestește că a fost uimit să constate că în zilele în care altădată avea încasări record, acum abia dacă a reușit să vândă câteva sticle de vin și câteva pizza. A introdus pizza la 30 de euro bucata și, chiar și așa, spune că aceasta este singura care „se rupe”, adică se vinde constant, în lipsa altor opțiuni accesibile pentru clienți.

„Și ieri am vândut trei sticle de vin, două albe, unul roze, și restul doar bere și pizze. Am băgat pizza la 30 euro și se mănâncă pizza de rupe. Nu mai vorbesc de faptul că au venit patru persoane, mănâncă două lucruri și cam gata. Aseară a fost, exemplu, o masă de opt. Au luat trei pizze, două beri, nu știu ce să mai cred: ori vine sărăcia, ori a venit deja și nu ne dăm noi seama. Cei mai buni consumatori pe care i-am avut ieri și alaltăieri au fost o masă de români. Păi, incredibil? Păi noi, românii, mâncăm, frate, avem, ori avem, ori n-avem.”

În același timp, bărbatul observă că, deși numărul vizitatorilor a rămas aparent ridicat, calitatea acestora s-a degradat. În locul turiștilor cu bani, capabili să cheltuie fără să se uite la preț, au apărut turiști „cu pâinea, cu sandwichul și cu apa în mână”. A întâlnit români care stăteau la coadă o oră la trenul către Nisa sau fete din Germania care nu aveau bani decât pentru o apă și au stat ore întregi la o masă, dormind cu capul pe brațe.

„Dacă n-am văzut de-ăștia o mulțime trec în fața restaurantului: sute de oameni zilnic, sute, nici n-ai loc de ei, că e strâmtă strada, trotuare și strâmb și avem mesele pătrate. Se uită, se uită la meniu, pleacă, se uită la meniu, pleacă. Eu am mâncat alaltăieri, am văzut așa sărăcii, și pe urmă, când vine mâncarea, bagă mâna în farfuria celuilalt și gustă și mănâncă și împart. Mă, nene, dacă n-ai bani, stai, bă, acasă. Noi, când n-am avut bani, eram mai mici, eram săraci că eram pe vremea lu’ Ceașcă. Noi știam doar de Călimănești. Ăștia au libertate și vin să stea pe aici să tremure.”

Cât încasa pe vremuri și cât încasează acum

Încasările care odinioară ajungeau la sume impresionante - 17.000 sau chiar 21.000 de euro pe seară - au scăzut dramatic în prezent, în ciuda evenimentului de Formula 1 care atrage mii de vizitatori în principat. Vineri, într-o seară considerată „de top” în alți ani, Sălăgeanu a reușit să înregistreze o încasare de doar 9.000 de euro, adică mai puțin de jumătate față de așteptări.

„Acum 8 ani, într-o sâmbătă, făceam vânzare foarte bună. Am făcut vânzare și de 21.000 de euro, și de 17.000 de euro. Eu aseară am făcut 9000 de euro vânzare. Adică totul la jumate, și nu e vorba că mă plâng de bani, Doamne ferește, că mă bate Dumnezeu, dar nu e că sunt vreun miliardar, da’ plâng după oftica aia că nu mai sunt bani și mi-e frică că o să vină o recesiune mare. Să dea Dumnezeu să nu, dar prea multă golăneală văd.”

Declarația lui Valentin Sălăgeanu este mai mult decât o simplă nemulțumire a unui patron de local dintr-o zonă turistică. Este un semnal de alarmă care vine dintr-un colț al lumii unde, în mod tradițional, se învârt sume uriașe de bani, mai ales în perioadele evenimentelor de anvergură internațională. Dacă nici Monaco nu mai este ce era, atunci poate chiar asistăm la o transformare economică globală, ale cărei efecte abia începem să le simțim.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

pixel