Într-o notificare oficială transmisă către AJOFM Gorj, Sindicatul Automotive Caransebeș, reprezentanții salariaților și Inspectoratul Teritorial de Muncă, conducerea fabricii din Târgu Jiu a anunțat că va recurge la concedieri colective în perioada următoare. La data de 31 martie 2024, unitatea avea un total de 486 de angajați: 394 implicați direct în procesul de producție, 74 personal indirect productiv și 18 angajați în zona administrativă.
Potrivit explicațiilor furnizate de conducerea fabricii, activitatea a fost serios afectată de lipsa materiilor prime esențiale precum semiconductori, plastic sau oțel. În plus, numărul redus de comenzi a făcut ca volumul de producție să se situeze sub așteptările planificate pentru anul 2024, provocând dificultăți financiare serioase.
„Conform notificării, în lunile mai și iunie vor fi concediate 139 de persoane: 104 din rândul angajaților direct productivi, 30 indirect productivi și 5 persoane din zona administrativă”, a declarat Romeo Chiriac, directorul AJOFM Gorj.
Salarii compensatorii pentru cei concediați
Conform legislației muncii și a contractului colectiv de muncă, angajații care vor fi afectați de disponibilizări vor beneficia de compensații financiare, calculate în funcție de vechimea în muncă. Astfel, cei cu o vechime mai mică de cinci ani vor primi echivalentul a trei salarii de bază. Angajații care au lucrat între cinci și zece ani vor primi patru salarii de bază, iar cei cu o vechime între zece și cincisprezece ani vor primi șapte salarii. Pentru angajații care au între cincisprezece și douăzeci de ani de vechime se acordă opt salarii de bază, iar cei care depășesc douăzeci de ani vor încasa zece salarii compensatorii.
În termen de zece zile de la primirea notificării, sindicatul și reprezentanții salariaților pot veni cu propuneri alternative sau sugestii privind planul de concediere colectivă.
Precedent în Bulgaria și rețea de fabrici în România
Sumitomo Electric Bordnetze este o companie japoneză cu activitate în domeniul producției de cablaje auto, având mai multe unități în Europa de Est. În 2024, compania a mai închis și unități de producție din Bulgaria, semn că problemele economice și scăderea comenzilor nu sunt izolate doar la nivelul României.
Pe teritoriul românesc, Sumitomo operează fabrici la Caransebeș, Drobeta Turnu Severin și Târgu Jiu, iar viitorul angajaților din aceste locații rămâne incert în contextul dificultăților economice globale care afectează industria auto și cea a componentelor.
Situația la nivel mondial în industria componentelor auto, în special în sectorul cablajelor și al echipamentelor electrice, este tensionată și marcată de mai mulți factori de criză care s-au acumulat în ultimii ani. Iată o radiografie a contextului global care a dus la decizii precum cele de la Târgu Jiu:
1. Criza lanțurilor de aprovizionare
După pandemie, industria auto globală a fost lovită din plin de disfuncționalitățile lanțurilor de aprovizionare. Transportul internațional a devenit mai scump și mai imprevizibil, iar producătorii de componente — inclusiv cablaje, semiconductori, plastic sau oțel — s-au confruntat cu întârzieri și lipsuri.
În special semiconductori, indispensabili în producția de mașini moderne, au fost greu de procurat, ceea ce a afectat dramatic volumul comenzilor din partea marilor constructori auto, reducând implicit cererea de subansamble, inclusiv cablaje.
2. Tensiuni geopolitice și efectele războiului din Ucraina
Invazia Rusiei în Ucraina a produs perturbări majore, în special în Europa de Est. Multe dintre fabricile de cablaje operate în Ucraina pentru companii europene au fost închise sau mutate, dar relocarea lor nu a reușit să acopere integral pierderile. În plus, costurile cu energia, materia primă și transportul au crescut substanțial.
3. Scăderea cererii de automobile în anumite piețe
În 2023-2024, s-a constatat o ușoară scădere a cererii de automobile pe unele piețe dezvoltate, în special în Europa, din cauza inflației, a costurilor tot mai mari pentru credite și a incertitudinii economice. Acest lucru a dus la reducerea comenzilor pentru companiile care produc componente auto — cum este și cazul Sumitomo Electric Bordnetze.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News