India: primul vaccin ADN din lume contra covid-19

Ecaterina Dumitrescu |

Autoritatea de reglementare din India a aprobat primul vaccin ADN din lume împotriva COVID-19 pentru utilizare de urgență. Vaccinurile ADN anterioare au funcționat bine la animale, dar nu și la oameni. Acesta este primul vaccin ADN uman împotriva covid-19, administrat fără ac, care se păstrează la temperaturi între -2 până la 8°C.

Potrivit unui studiu intermediar, citat de producătorul de vaccinuri Cadila Healthcare, și preluat de bbc.com, vaccinul cu trei doze ZyCoV-D poate prevenii boala simptomatică cu 66%. Același producător a declarat că a efectuat cel mai mare studiu clinic al vaccinului din India până în prezent cu 28.000 de voluntari în peste 50 de centre.

India a administrat până acum peste 570 de milioane de doze din trei vaccinuri aprobate anterior: Covishield, Covaxin și Sputnik V. Aproximativ 13% dintre adulți și-au finalizat ciclul de vaccinare și 47% au primit cel puțin un vaccin de la începutul campaniei, în ianuarie.

A treia fază cheie a studiilor clinice a fost efectuată la vârful celui de-al doilea val al pandemiei și acest lucru, potrivit producătorului său, reafirmă „eficacitatea vaccinului împotriva tulpinilor mutante”, în special varianta Delta, care este extrem de infecțioasă, precizează bbc.com într-un material mai larg.

ZyCoV-D folosește plasmide sau inele mici de ADN, care conțin informații genetice, transportă informațiile către celule pentru a produce „proteina spike”, pe care virusul o folosește pentru a adera și a intra în celulele umane. La fel ca alte vaccinuri, un vaccin ADN, odată administrat, învață sistemul imunitar al organismului să lupte împotriva virusului real.

Cadila Healthcare afirmă că vaccinul său a prezentat o „bună stabilitate” la 25°C timp de cel puțin trei luni, acest lucru putând ajuta ca vaccinul să fie ușor transportat și depozitat. De menționat este faptul că vaccinurile ADN dezvoltate pentru boli infecțioase la om au eșuat în trecut.

Vaccinurile MRNA, care utilizează ARN messenger, o moleculă pentru a produce proteine, cum ar fi cel de la Pfizer sau Moderna, nu trebuie să ajungă la nucleul celulei pentru a fi eficientă și pentru a oferi o eficacitate mai mare și sunt susceptibile de a produce imunitate de lungă durată.