Cât câștigă un șofer în Spania: "Muncesc din greu pentru 1.500 de euro. Pe internațional iei 2.800 sau 3.000, dar nu-ți mai vezi familia"

Gabriel Nuță-Stoica |
Data publicării:
Cât câștigă un șofer în Spania
Cât câștigă un șofer în Spania

Un șofer de camion din Spania cu peste 40 de ani de experiență trage un semnal de alarmă: salarii mici, ore nesfârșite și o meserie pe cale de dispariție.

Meseria de șofer de camion, odinioară considerată una dintre cele mai profitabile profesii pentru cei dispuși să-și petreacă viața pe drumuri, își arată astăzi limitele. Jaime Gumiel, influencer spaniol, a realizat un interviu cu José Luis, un șofer de camion cu peste 40 de ani de experiență, care a descris fără menajamente realitatea dură a acestei meserii.

„Ca să câștigi 1.500 de euro net trebuie să muncești din greu. La nivel internațional, poți ajunge la 2.800 sau 3.000 de euro, dar cu prețul de a nu-ți vedea familia timp de două săptămâni”, explică el. Concluzia sa este tranșantă: „A fi șofer de camion nu mai este interesant.”

Condiții tot mai grele și salarii mai mici

 

Deși în trecut șoferii câștigau mai bine, astăzi salariile abia depășesc 1.600 de euro la nivel național și 1.800 de euro local, iar pentru cei care aleg cursele internaționale veniturile pot urca până la 3.000 de euro, însă sacrificiul este enorm. „Câștigam mai mulți bani acum 30 de ani decât acum. Și dacă se strică camionul, ești ruinat”, mărturisește José Luis.

Pentru lucrătorii independenți, situația este și mai dificilă. „Nu trăiești; muncești doar ca să plătești motorina, taxele, asigurarea și depanarea”, spune el.

O viață pe drumuri, cu riscuri și lipsă de respect

 

Pe lângă condusul propriu-zis, șoferii trebuie să încarce și să descarce marfa, să aștepte ore întregi la docuri și să facă față stresului zilnic de pe șosele. „80% dintre companiile unde descarci te tratează ca pe niște câini”, afirmă șoferul.

Riscurile sunt multiple: accidente, oboseală cronică, furt de combustibil sau chiar furtul întregului camion încărcat cu marfă. „Mi-au furat un camion întreg, iar companiei de asigurări nu-i păsa deloc. Mi-a luat opt luni să recuperez banii”, povestește el. În plus, tahograful digital impune reguli stricte: „Dacă rămâi fără ore la un kilometru de casă, trebuie să te oprești și să dormi în camion.”

Un alt aspect critic este lipsa schimbului de generații. Obținerea permisului costă 5.000–6.000 de euro, salariile sunt mici, iar orele de muncă interminabile. „E mai ușor să studiezi pentru un master decât să intri în asta”, susține José Luis.

În consecință, majoritatea noilor șoferi sunt străini. „Copiii de aici nu vor să lucreze 12–15 ore pe zi pentru aceeași sumă pe care o pot câștiga în alte domenii, mult mai puțin solicitante”, spune el.

O carieră care nu aduce stabilitate


După 35 de ani la volan, șoferul veteran trage linie: „Nu știu ce înseamnă mai mult de opt zile de concediu consecutive. Dacă nu muncești, nu ești plătit. Iar ca lucrător independent nu ai indemnizație de șomaj. Poți să-ți petreci viața la volan și să ajungi să nu ai nimic.”

Chiar și așa, José Luis mărturisește că iubește meseria: „Îmi place pentru că am livrat tot ce a ajuns la case. Dar e o muncă grea. Petreci 12 ore pe drum și, până la urmă, nu merită pentru cât câștigi.”

În final, avertismentul său este ferm: dacă nu vor fi recunoscute și îmbunătățite condițiile șoferilor, întregul sector riscă să intre în colaps. „Fără transport, țara stagnează. Dar se pare că nimeni nu observă până când nu lipsește ceva de pe rafturi”, avertizează șoferul.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

pixel