Un nou tip de asfalt fabricat în Spania revoluționează construcția de drumuri: este fabricat din grâu și rezistă la fisuri

Gabriel Nuță-Stoica |
Data publicării:
Tehnologii ecologice de constructie a drumurilor (Foto: Freepik)
Tehnologii ecologice de constructie a drumurilor (Foto: Freepik)

Cercetătorii din Spania au inventat un asfalt revoluționar. Paiele de grâu devin materie primă pentru drumuri durabile.

Cercetătorii spanioli propun o inovație care ar putea transforma radical modul în care sunt construite drumurile: un tip de asfalt fabricat din paie de grâu, mai rezistent și mai prietenos cu mediul decât cel convențional. Noua tehnologie, dezvoltată de Universitatea din Huelva (UHU) și prezentată în publicații științifice precum Carbohydrate Polymers sau în mediul de specialitate al companiei Eiffage Construcción, promite să reducă utilizarea materialelor derivate din petrol și să crească sustenabilitatea infrastructurii rutiere.

Contextul este marcat de o tendință globală către mobilitate ecologică, care nu se mai limitează la vehicule electrice, ci se extinde acum și la infrastructura de transport. Tradițional, asfaltul se bazează pe bitum și alți polimeri proveniți din combustibili fosili, însă aceștia sunt poluanți și greu de înlocuit. În schimb, proiectul „GreenAsphalt” propune utilizarea celulozei extrase din paie de grâu, un material regenerabil și biodegradabil.

Potrivit lui José Enrique Martín Alfonso, cercetător specializat în ingineria fluidelor, peste 90% dintre aditivii folosiți în prezent în asfalt sunt derivați din combustibili fosili. În noul concept, aceștia sunt substituiți cu resurse naturale, cu impact redus asupra mediului. „Din momentul în care încep lucrările de drum, zona devine extrem de poluată. Cercetări ca aceasta sunt esențiale pentru reducerea efectelor nocive”, a declarat el pentru El Español.

Primul tronson de drum construit cu acest tip de asfalt

 

În Spania deja se construiește primul tronson de drum cu acest tip de asfalt. Materialul este produs la o temperatură de 150 de grade Celsius și este compus dintr-o combinație de material reciclat, pulbere de cauciuc, bioliant și agregate virgine. Testele de laborator au arătat o rezistență sporită la apă și o mai bună compatibilitate chimică, datorită transformării paielor de grâu în pulpă de celuloză tratată cu siliciu.

Cercetătorii explică procesul: paiele sunt transformate în pulpă de celuloză, purificate cu siliciu, iar produsul rezultat devine un aditiv capabil să combine lubrifianții industriali cu asfaltul. Această abordare nu doar că oferă o alternativă la bitum, ci și la litiu, un metal rar și costisitor, utilizat frecvent în unsorile industriale și în producția de baterii.

„Pasta de grâu este un substitut perfect, fiind mai ieftină, mai elastică și mai rezistentă la temperaturi ridicate și uzură”, subliniază Alfonso.

Testele au inclus analize termice, experimente de frecare și observații microscopice, iar următorul pas este aplicarea practică pe teren. „În prezent lucrăm la îmbunătățirea formei și dimensiunii particulelor de celuloză pentru a spori interacțiunea lor cu fluidele implicate”, a explicat cercetătorul.

În paralel, alte echipe de cercetare explorează soluții similare. La Universitatea din Granada, oamenii de știință testează asfalt produs cu mucuri de țigară reciclate. Publicat în Science Direct, proiectul arată că fibrele din mucuri, odată topite, eliberează celuloză și plastic, materiale care întăresc structura drumului și îi cresc rezistența la fisuri. În plus, acest proces ar putea reduce semnificativ emisiile și consumul de energie necesar pentru producția de asfalt clasic.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

pixel