UE a pus tunurile pe Google. Amendă de 3 miliarde euro plus ultimatum 

Bogdan Bolojan |
Data publicării:
Comisia Europeană luptă cu dezinformările din mediul online (Foto: Freepik)
Comisia Europeană luptă cu dezinformările din mediul online (Foto: Freepik)

Comisia Europeană a anunțat vineri aplicarea unei sancțiuni uriașe împotriva companiei americane Google, în valoare de 2,95 miliarde de euro (aproximativ 14,6 miliarde de lei). Decizia vine în urma unei anchete îndelungate care a scos la iveală faptul că gigantul tehnologic a încălcat în mod sistematic regulile de concurență din Uniunea Europeană în sectorul publicității online.

Potrivit concluziilor Comisiei, Google a abuzat de poziția sa dominantă pe piața serviciilor de publicitate digitală încă din anul 2014, orientând sistematic traficul și avantajele comerciale către propriile produse, în detrimentul furnizorilor rivali. Oficialii de la Bruxelles au precizat că această practică reprezintă o încălcare clară a articolului 102 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, articol care interzice abuzul de poziție dominantă pe piață.

Margrethe Vestager, comisarul european pentru concurență, a explicat într-o conferință de presă că modelul de afaceri al companiei Google generează un „conflict de interese structural”. Mai exact, Google s-a autopromovat prin propriile platforme de publicitate, în timp ce acționa ca intermediar între firmele care doresc să-și promoveze produsele și site-urile ori platformele care oferă spații publicitare. „Acest comportament a distorsionat concurența și a afectat inovația într-un domeniu esențial al economiei digitale”, a declarat Vestager.

Raportul Comisiei Europene arată că veniturile obținute de Google provin în proporție covârșitoare din publicitate. Tocmai această dependență a companiei de vânzările de reclame a dus la adoptarea unor practici prin care rivalii au fost trecuți pe plan secund, iar utilizatorii au fost direcționați către produsele companiei. În loc să ofere un teren de joc echitabil pentru toți actorii din piață, Google ar fi manipulat rezultatele și modul de afișare a reclamelor, maximizându-și câștigurile și limitând șansele competiției.

Google are 60 de zile la dispoziție să vină cu un plan care să respecte regulile din Uniunea Europeană

 

Decizia Bruxellesului nu se limitează la impunerea unei sancțiuni financiare. Comisia cere ca Google să înceteze imediat orice formă de favorizare a propriilor servicii și să elaboreze, în cel mult 60 de zile, un plan detaliat de modificare a modelului său de afaceri. Acest plan va trebui să demonstreze că firma respectă normele europene și că elimină mecanismele prin care își creează avantaje neloiale pe piață. În caz contrar, Google riscă noi sancțiuni, inclusiv penalități zilnice de întârziere.

Suma de 2,95 miliarde de euro se înscrie în seria amenzilor record aplicate de Comisia Europeană companiilor din sectorul tehnologic. În ultimul deceniu, Bruxellesul a sancționat în repetate rânduri marile corporații americane pentru abuzuri în materie de concurență, încercând să reglementeze o piață digitală care evoluează rapid și în care câțiva giganți globali controlează majoritatea fluxurilor financiare și informaționale.

Reprezentanții Google au transmis că analizează decizia și iau în calcul să formuleze un apel la Curtea de Justiție a Uniunii Europene. În trecut, compania a contestat sancțiuni similare și a susținut că practicile sale sunt menite să îmbunătățească experiența utilizatorilor și să asigure o eficiență mai mare în publicitate. Totuși, criticii afirmă că aceste explicații nu fac decât să ascundă un comportament prin care Google își consolidează monopolul în detrimentul consumatorilor și al pieței libere.

Publicitatea digitală a devenit în ultimii ani motorul principal al economiei online, iar controlul exercitat de Google asupra acestui sector este aproape total. Prin platforme precum Google Ads și Google AdSense, compania gestionează fluxuri financiare de zeci de miliarde de euro anual, având capacitatea de a influența decisiv modul în care firmele își fac cunoscute produsele și serviciile. Tocmai această concentrare de putere a atras atenția autorităților europene, care încearcă să creeze condiții de concurență echitabilă și să limiteze practicile abuzive.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

pixel