Totul s-a petrecut duminică seara, 21 septembrie, în jurul orei 23:30. Aeronava companiei Nouvelair, un Airbus A320 decolat din Tunis, se pregătea să aterizeze pe pista 4 stânga a aeroportului Côte d’Azur din Nisa. În același timp, un alt Airbus A320, aparținând companiei easyJet, se alinia pentru decolare pe pista paralelă 4 dreapta, având destinația Nantes.
Condițiile meteo nu erau ideale: vizibilitatea era redusă, iar vântul bătea în rafale, ceea ce putea contribui la dificultatea manevrelor de aterizare.
La ora 23:31, pentru motive care urmează să fie clarificate, echipajul avionului Nouvelair s-a aliniat la pista 4 dreapta, nu la 4 stânga, așa cum fusese autorizat. Diferența dintre cele două piste este semnificativă: ele sunt paralele, dar distanțate cu aproximativ 300 de metri, iar pista 4 stânga este amplasată cu circa jumătate de kilometru mai în față.
Nu este clar dacă turnul de control a observat eroarea imediat sau dacă a existat o comunicare întârziată între controlori și echipaj. Cert este că avionul tunisian a continuat coborârea pe direcția greșită, fără să corecteze traiectoria.
Momentul critic: doar trei metri între avioane
La ora 23:32 și 10 secunde, aeronava easyJet s-a pus în mișcare pentru a intra pe pista 4 dreapta, în așteptarea autorizării de decolare. În acel moment, Airbusul Nouvelair se afla la 1.100 de metri distanță, coborând cu o viteză de aproximativ 260 km/h.
Zece secunde mai târziu, avionul tunisian a trecut chiar deasupra aeronavei easyJet. În punctul cel mai apropiat, avionul aflat în zbor cobora la 15,24 metri altitudine, iar vârful cozii avionului easyJet, aflat la sol, ajungea la 11,75 metri. Distanța verticală dintre cele două fuselaje a fost de doar 3,49 metri – o diferență infimă, cât să despartă o aterizare ratată de o coliziune devastatoare.
Un pasager a povestit pentru publicația Nice Matin că “dintr-o dată s-a auzit un zgomot puternic în cabină și au fost resimțite vibrații”. Doar șase secunde după trecerea periculoasă, piloții Nouvelair au aplicat procedura de go-around – au mărit puterea motoarelor, au urcat din nou și au abandonat aterizarea.
Experții cred că piloții s-au putut fi speriat în momentul în care au zărit luminile aeronavei easyJet aflate pe pistă, realizând pericolul în ultima clipă. După 16 minute, Airbusul tunisian a revenit pentru o nouă încercare și a aterizat corect, de această dată pe pista 4 stânga.
Zbor anulat și echipaj sub șoc
Aeronava easyJet a fost redirecționată la terminal, iar zborul către Nantes a fost anulat. Pasagerii au relatat că piloții erau vizibil șocați și nu se mai aflau în condiția psihică necesară pentru a relua decolarea.
Întregul incident a generat o stare de tensiune puternică atât printre pasageri, cât și printre angajații aeroportului, care au realizat că au fost la un pas de un accident major.Ancheta oficială
Un purtător de cuvânt al aeroportului a confirmat incidentul și a anunțat că va fi deschisă o anchetă pentru a stabili cauzele. „Pare că piloții Nouvelair au comis o eroare”, a declarat acesta.
Ministrul francez al Transporturilor, Philippe Tabarot, a cerut BEA (Bureau d’Enquêtes et d’Analyses), instituția responsabilă cu investigațiile de siguranță aeronautică, să deschidă o anchetă completă pentru a stabili circumstanțele exacte. BEA a confirmat că incidentul este catalogat drept „grav” și a trimis patru investigatori la fața locului.
Aceștia au preluat datele din cutiile negre ale ambelor aeronave – înregistratorul de date de zbor (FDR) și înregistratorul de voce din cabină (CVR) – pentru a reconstitui secvență cu secvență ceea ce s-a întâmplat.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News