Titanic, nouă expediție după cazul Titan: Statele Unite se tem de o nouă tragedie. Ce prevede legea federală

Alexandra Curtache |
Data publicării:
Un miliardar vrea să viziteze Titanicul la bordul unui nou submarin revoluționar: Provocarea după dezastrul OceanGate / Foto: Captură video youtube
Un miliardar vrea să viziteze Titanicul la bordul unui nou submarin revoluționar: Provocarea după dezastrul OceanGate / Foto: Captură video youtube

O nouă expediție pentru descoperirea Titanicului este pregătită: misiunea a fost planificată la câteva luni după tragedia submarinului OceanGate și este programată pentru 2024.

Expediția este organizată de RMS Titanic Inc., compania georgiană care deține drepturile de recuperare a celei mai celebre epave din lume. Compania colectează și expune artefacte recuperate de pe locul epavei de pe fundul Atlanticului de Nord.

Guvernul american încearcă să oprească recuperarea artefactelor de pe vasul scufundat, invocând o lege federală și un acord internațional care cataloghează situl drept "loc sacru".

Ce prevede legea

 

Bătălia de la Tribunalul districtual american din Norfolk, Virginia, care supraveghează recuperarea Titanicului, se bazează pe legea federală și pe un pact cu Marea Britanie privind Titanicul.

Printre preocupările guvernului se numără posibila distrugere a artefactelor (și a rămășițelor umane, n.r.) care ar putea exista încă. "RMST nu are libertatea de a ignora această lege federală adoptată în mod valabil, dar aceasta este intenția sa declarată", subliniază avocații americani care au adus în instanță documente depuse vineri.

Expediția

 

RMST este programată să se îmbarce în mai 2024, potrivit unui raport depus la tribunal în iunie.

Compania a precizat că dorește să fotografieze întreaga epavă. RMST a precizat că va recupera artefacte din câmpul de resturi și "poate recupera obiecte autoportante din interiorul epavei". Acestea ar putea include obiecte din interiorul camerei Marconi, dar numai dacă astfel de obiecte nu sunt "atașate" de epava în sine.

Camera Marconi conține radioul navei - un telegraf fără fir Marconi - care transmite semnalele de ajutor tot mai frenetice ale Titanicului după ce nava a lovit un aisberg. Mesajele în cod Morse au fost interceptate de alte nave și de stații de recepție de pe uscat, ajutând la salvarea vieților a aproximativ 700 de persoane care au scăpat în bărcile de salvare.

"În acest moment, compania nu intenționează să taie în epavă sau să desprindă vreo parte a epavei", a precizat RMST. Compania a precizat că va colabora cu Administrația Națională Oceanică și Atmosferică, agenția americană care reprezintă interesul public pentru epavă. Însă RMST a precizat că nu intenționează să solicite un permis. Avocații guvernului american au declarat că firma nu poate continua, argumentând că RMST are nevoie de aprobarea secretarului american al Comerțului, care supraveghează NOAA.

Bătălia juridică

 

Firma georgiană nu a depus un răspuns în instanță, dar a contestat anterior constituționalitatea eforturilor SUA de a "încălca" drepturile sale de a salva o epavă în apele internaționale. Studiul a argumentat că numai tribunalul din Norfolk are jurisdicție și a făcut referire la secole de precedente în dreptul maritim.

În 2020, guvernul SUA și RMST s-au angajat într-o bătălie juridică aproape identică cu privire la un transport propus care ar fi putut tăia epava. Dar procedurile au fost întrerupte de pandemia de coronavirus și nu au fost niciodată executate în totalitate.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel