EXCLUSIV  Sociologul Adrian Nicolae Furtună, despre istoria și percepția romilor în România: "Termenul țigan trimite la două traume istorice"

Liviu Ludovic |
Data actualizării: | Data publicării:

Sociologul Adrian Nicolae Furtună a fost invitat la interviurile DCNews, unde a vorbit despre istoria și percepția romilor în România, de la perioada interbelică și până în prezent. Specialistul a explicat de ce termenul "țigan" este unul încărcat de semnificații dureroase și cum lipsa unor politici ale memoriei a contribuit la perpetuarea prejudecăților.

„În ceea ce privește utilizarea termenului țigan, membrii societății noastre nu cred că sunt conștienți de faptul că este un cuvânt care trimite la cel puțin două traume istorice: pe de o parte la sclavie, pe de altă parte la Holocaust”, a precizat sociologul. Potrivit acestuia, în perioada sclaviei, termenul „țigan” era sinonim cu „rob” și apărea în documentele de vânzare-cumpărare ale romilor. „Documentele spun foarte clar: am vândut un țigan unei alte persoane”, a explicat Furtună.

Moment esențial: dezrobirea romilor

 

Un alt moment esențial a fost dezrobirea romilor din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, ultima lege fiind adoptată în 1856. Sociologul a arătat că această reformă a reprezentat nu doar o eliberare pentru zeci de mii de oameni, ci și un pas decisiv prin care Principatele Române intrau „în Europa civilizată”. „Abolirea sclaviei a oferit țărilor române posibilitatea de a se adresa Franței și Marii Britanii în vederea sprijinului pentru formarea statului național. Sclavia era o pată neagră pe obrazul vremii. Problema este că după dezrobire nu au existat politici ale memoriei, evenimente oficiale de comemorare”, a subliniat Furtună. Totuși, în perioada interbelică, comunitățile de romi au reușit să organizeze cel puțin două evenimente dedicate dezrobirii.

În comunism, situația s-a agravat prin nerecunoașterea romilor ca naționalitate conlocuitoare, ceea ce a dus la patru decenii de tăcere și la absența recunoașterii istoriei lor. „Ajungem astăzi să interacționăm cu romii fără să avem o memorie colectivă care să ne permită să comunicăm obiectiv cu ei. Cum putem să ne raportăm corect la o comunitate despre care nu știm nimic?”, a explicat Furtună, făcând trimitere la teoria istoricului Jan Assmann despre rolul memoriei colective ca „structură conectivă” a societății.

Sociologul a mai adăugat că memoria sclaviei a fost adesea asociată cu rușinea, motiv pentru care ea nu a fost transmisă în familie sau în comunități. „Era o rușine să vorbești despre faptul că strămoșii tăi au fost exploatați – de la muncă forțată până la abuzuri sexuale. Această traumă a dus și la schimbarea identității multor romi, care s-au asimilat în contact cu populația majoritară, mai ales că au trăit în apropierea mănăstirilor și a conacelor boierești”, a explicat el.

Urmărește emisiunea integrală:

Youtube video image
 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

pixel