Șefa Agenției de Protecție Civilă, Margarida Castro Martins, a declarat că toate persoanele decedate erau adulți. Deocamdată nu au fost făcute publice identitățile tuturor celor care și-au pierdut viața, pentru că familiile trebuie anunțate oficial. Totuși, presa internațională a reușit să afle câteva detalii.
Printre cei decedați se numără cinci cetățeni portughezi, inclusiv conductorul funicularului, André Marques, un om cu experiență care lucra de ani de zile pentru compania Carris. Alături de el și-au pierdut viața doi turiști din Coreea de Sud și un cetățean elvețian. Restul victimelor, până la totalul de 16, urmează să fie identificate public după informarea rudelor.
Niciun cetățean român nu se află printre victimele accidentului, au confirmat surse diplomatice.
Răniți de mai multe naționalități
Între cei 21 de supraviețuitori răniți se află patru portughezi, doi germani, doi spanioli, dar și persoane din Franța, Italia, Elveția, Canada, Maroc, Coreea de Sud, Brazilia și Capul Verde.
Un caz emoționant relatat de presa lusitană este cel al unei fetițe de trei ani care a supraviețuit cu răni ușoare, deși tatăl ei a murit pe loc, iar mama se află în stare gravă la spital. Povestea copilului a devenit un simbol al tragediei care a zguduit Lisabona.
Cum s-a produs accidentul
Primele date ale anchetei indică o posibilă defecțiune a sistemului de frânare. Cablul care menține echilibrul celor două vagoane ar fi cedat, iar unul dintre acestea a căpătat viteză pe panta abruptă care leagă Piața Restauradores de cartierul Bairro Alto. Impactul cu o clădire din apropiere a fost devastator, iar structura de lemn a vagonului s-a făcut bucăți în câteva secunde.
Martorii spun că scenele au fost apocaliptice: turiști prinși sub bucăți de metal și lemn, strigăte de ajutor și echipaje medicale care au intervenit în timp record. Zeci de ambulanțe și pompieri au blocat zona, transformată într-un adevărat teatru de război.
Zi de doliu național în Portugalia
Guvernul de la Lisabona a declarat o zi de doliu național, iar autoritățile municipale au instituit trei zile de doliu în capitală. Drapelele vor fi coborâte în bernă, iar familiile victimelor vor primi sprijin financiar și psihologic.
Premierul Luís Montenegro a numit accidentul „una dintre cele mai mari tragedii din istoria recentă a Portugaliei” și a promis o anchetă completă, care să stabilească responsabilitățile și să prevină repetarea unui asemenea dezastru.
Toate funicularele, suspendate
Compania Carris, operatorul transportului public din Lisabona, a anunțat suspendarea imediată a tuturor funicularelor și lifturilor urbane, inclusiv celebrele linii Bica și Lavra, până la finalizarea verificărilor tehnice. Deși oficialii susțin că toate procedurile de întreținere fuseseră respectate, anchetatorii au ridicat documente și au început să analizeze istoricul reparațiilor.
Accidentul a lovit în plin nu doar familiile victimelor, ci și imaginea unui oraș care își mândrea vizitatorii cu infrastructura sa istorică. Funicularul Glória, inaugurat în 1885, era o atracție pentru turiști, dar și o legătură utilă pentru localnici.
Astăzi, Lisabona plânge pierderea a 16 vieți și încearcă să caute răspunsuri. Pentru un oraș obișnuit cu forfota veselă a turiștilor, liniștea apăsătoare din cartierul Bairro Alto este semnul unei răni greu de vindecat.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News