Raportul identifică opt factori cauzali majori care au condus la implozia submersibilului. Printre cele mai grave concluzii se numără lipsa testelor adecvate pentru verificarea integrității structurale a vehiculului și absența unui sistem riguros de monitorizare a incidentelor din timpul expedițiilor anterioare. Potrivit experților, OceanGate a promovat o cultură organizațională toxică, în care orice voce critică sau avertisment referitor la siguranță era ignorat sau chiar reprimat.
O tragedie anunțată
„Nu au fost respectate principiile inginerești de bază. Construcția Titanului s-a bazat pe decizii riscante și pe compromisuri nepermise atunci când vorbim despre explorarea la mare adâncime”, arată raportul Gărzii de Coastă. Documentul subliniază că în ciuda semnalelor de alarmă trase de mai mulți specialiști din industrie, compania a continuat să opereze vehiculul fără să ia măsuri de remediere.
Deficiențele structurale au fost agravate de lipsa unor proceduri clare de testare, iar materialele utilizate în construcția Titanului au ridicat întrebări serioase privind rezistența lor în condiții extreme de presiune. În plus, anchetatorii susțin că OceanGate a ignorat documentat incidentele minore care avuseseră loc în misiunile precedente, preferând să le minimalizeze pentru a nu afecta imaginea companiei.
Căutarea dramatică
Submersibilul „Titan” a dispărut pe 18 iunie 2023, în timpul unei misiuni de explorare a epavei Titanicului, aflată la aproximativ 700 de kilometri sud de Newfoundland. La scurt timp după pierderea contactului, Garda de Coastă a SUA, sprijinită de autoritățile canadiene, a lansat o operațiune de căutare de amploare, mobilizând nave, avioane de recunoaștere și echipamente subacvatice sofisticate.
Pe măsură ce orele treceau și speranțele se diminuau, misiunea de salvare s-a transformat într-una de recuperare. După câteva zile de eforturi intense, un robot submersibil a descoperit epava Titanului la doar 500 de metri de epava Titanicului. Imaginile au confirmat ce se temea deja întreaga lume: vehiculul suferise o implozie catastrofală, ucigând instantaneu toate persoanele aflate la bord.
Victimele tragediei
În submersibil se aflau cinci persoane: omul de știință și expert în explorarea epavei Titanicului, francezul Paul-Henri Nargeolet (77 de ani), miliardarul și aventurierul britanic Hamish Harding (58 de ani), consultantul în management britanico-pakistanez Shahzada Dawood (48 de ani) și fiul său, Suleman Dawood (19 ani), precum și CEO-ul OceanGate, Stockton Rush (61 de ani), cel care a fost și principalul promotor al acestei expediții riscante.
Pentru familiile victimelor, raportul Gărzii de Coastă reprezintă o confirmare a faptului că tragedia putea fi evitată. „Este un amestec de durere și furie”, a declarat un reprezentant al rudelor celor decedați. „Ne-am pierdut oamenii dragi din cauza unei neglijențe inacceptabile și a unei culturi corporatiste care a pus profitul înaintea siguranței”.
Concluzii preliminare și posibile consecințe
Raportul de 335 de pagini este doar o primă etapă a anchetei, însă concluziile sale ar putea deschide calea pentru procese judiciare de amploare împotriva OceanGate și a persoanelor implicate în luarea deciziilor. Ancheta evidențiază nu doar erorile de proiectare și lipsa de testare, ci și presiunile interne care i-au determinat pe angajați să nu ridice obiecții.
Autoritățile americane analizează în prezent posibilitatea introducerii unor noi reglementări internaționale pentru submersibilele comerciale, astfel încât tragedii de acest tip să nu se mai repete. De asemenea, mai mulți experți solicită standarde stricte de certificare, comparabile cu cele din aviație, pentru a preveni alte dezastruri.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News