S-a aflat cauza prăbușirii avionului din India. Mai mulți piloți experimentați au aceeași concluzie 

Bogdan Bolojan |
Data actualizării: | Data publicării:

Mai mulți piloți cu experiență, dar și experți în aviație, au ajuns la o concluzie preliminară după vizionarea imaginilor dramatice cu prăbușirea avionului Air India Express care decolase de pe aeroportul Sardar Vallabhbhai Patel din Ahmedabad, India. Analiza lor sugerează că tragedia ar fi fost provocată de o eroare umană deosebit de gravă: pilotul ar fi retras flapsurile în locul trenului de aterizare, o confuzie fatală care a dus, aproape inevitabil, la pierderea portanței și prăbușirea aparatului de zbor.

„Este destul de evident din imaginile video că flapsurile nu erau în poziția corectă pentru decolare. Este posibil ca pilotul să le fi retras din greșeală imediat după desprinderea de la sol, în loc să retracteze trenul de aterizare. Asta ar fi fost o greșeală catastrofală”, a declarat Matthew „Whiz” Buckley, fost pilot de avioane militare F/A‑18 și instructor de aviație civilă.

Ipoteza vine în contextul unei anchete care se anunță complexă și de durată. Autoritățile indiene au transmis deja că poate dura peste un an până când datele din cutiile negre vor confirma cu exactitate cauzele prăbușirii, dar primele indicii susțin tot mai mult teoria unei greșeli de pilotaj în faza critică a decolării.


Cum s-ar fi produs greșeala: confuzia fatală dintre două comenzi esențiale

Pentru cei mai puțin familiarizați cu terminologia aeronautică, situația trebuie explicată pe înțelesul tuturor. La bordul fiecărui avion există două comenzi distincte, esențiale în faza de decolare:

Flapsurile sunt suprafețe mobile amplasate pe aripile avionului. Acestea se extind înainte de decolare pentru a mări portanța și a permite ridicarea aparatului de la sol chiar și la viteze mai mici. După ce avionul ajunge la altitudine și viteză suficiente, flapsurile se retrag treptat pentru a reduce rezistența aerodinamică.

Trenul de aterizare, format din roțile avionului, se retrage imediat după decolare pentru a face zborul mai eficient. Retragerea acestuia nu influențează în mod direct portanța, dar contribuie la un zbor mai lin și mai rapid.

„Dacă pilotul a confundat comenzile și a retras flapsurile în loc de trenul de aterizare, atunci avionul a pierdut instantaneu o parte crucială din portanță, iar la altitudini mici, cum sunt cele la care se află avionul imediat după decolare, acest lucru poate deveni fatal în doar câteva secunde”, a explicat un alt expert în aviație civilă.


Ce au arătat imaginile?

În filmările surprinse de martori oculari se observă clar că, în momentul decolării, trenul de aterizare nu era încă retras, iar flapsurile par complet ridicate, semn că portanța fusese deja redusă drastic. În plus, traiectoria avionului pare una nenaturală - o urcare slabă, urmată rapid de o pierdere de altitudine și un impact aproape vertical.

Această combinație - trenul extins, flapsurile ridicate - este considerată de piloți un scenariu de manual pentru o prăbușire cauzată de eroare umană.

„În mod normal, avionul urcă puternic după decolare. În cazul acesta, părea că se luptă să se mențină în aer. Asta e semn clar că nu avea suficientă portanță, cel mai probabil pentru că flapsurile fuseseră retrase prea devreme”, a declarat Alastair Rosenschein, fost pilot British Airways.

Un singur supraviețuitor. Cum a scăpat?

 În marea tragedie a zborului Air India Flight 171 (Boeing 787–8), care s-a prăbușit la aproximativ 30 de secunde după decolare și a provocat moartea a 241 de persoane la bord și a zeci pe sol, doar un singur pasager a supraviețuit. Este vorba despre Vishwashkumar (Vishwash) Ramesh, un britanic de origine indiană în vârstă de 40 de ani, care era așezat pe locul 11A, chiar lângă o ieșire de urgență, în zona cunoscută drept „wing box”, considerată una dintre cele mai rezistente structuri ale fuselajului.

Studiile inginerilor aeronautici arată că poziția la câteva rânduri de o ieșire de urgență crește considerabil șansele de evacuare rapidă.

În cazul său:

Locul 11A era lângă ieșirea Nr. 2, cu spațiu liber în față, permițându-i o mobilitate vitală după impact 

'Wing box' - partea fuselajului cranial care susține aripa - i-a oferit protecție structurală suplimentară . 

„Supraviețuitorul a fost poziționat lângă un punct de ieșire și într-o zonă structurală puternică,” explică prof. John McDermid, expert în siguranță aeronautică. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Iti place noua modalitate de votare pe stiridiaspora.ro?
Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

pixel