Compania irlandeză susține că aceste scumpiri pun presiune pe biletele de avion și reduc atractivitatea Spaniei ca destinație pentru turiștii europeni. „Este de neînțeles că, în ciuda faptului că Ryanair contribuie anual cu 28 de miliarde de euro la economia spaniolă și transportă un turist din trei care vizitează țara, nu există disponibilitate din partea AENA de a colabora pentru a stimula traficul acolo unde este nevoie de conectivitate și investiții”, au declarat oficialii companiei.
Închideri de baze și rute retrase complet
Printre măsurile concrete luate de Ryanair se numără închiderea bazei din Santiago de Compostela, unde erau staționate două aeronave. De asemenea, compania a anunțat suspendarea tuturor zborurilor către Vigo și Tenerife Nord pe toată durata iernii. Aceste orașe vor fi complet scoase din rețea, ceea ce înseamnă pierderea unor conexiuni aeriene esențiale atât pentru turiști, cât și pentru locuitorii regiunii.
Ryanair avertizează că reducerea de capacitate va afecta nu doar turiștii britanici, ci și economiile locale din zonele vizate, care se bazează pe turismul internațional pentru a-și susține veniturile. „Această decizie va lăsa hoteluri, restaurante și agenții de turism cu mai puțini clienți într-un sezon care oricum este mai slab decât vara”, au mai spus reprezentanții companiei.
Replica dură a AENA: „Ipocrizie și șantaj”
Răspunsul AENA nu a întârziat să apară și a fost extrem de tăios. Operatorul aeroportuar spaniol a acuzat Ryanair că folosește „ipocrizie, grosolănie și șantaj” în relațiile instituționale și că încearcă să pună presiune publică pe autorități pentru a obține taxe mai mici. „Este șocantă discrepanța dintre excelența operațională a Ryanair și lipsa de onestitate a politicii sale de comunicare”, a transmis AENA într-un comunicat.
Maurici Lucena, președintele AENA, a criticat de mai multe ori compania pentru tonul agresiv folosit în relațiile cu partenerii instituționali. Ryanair, prin vocea directorului său comercial Jason Wilson, a replicat la rândul său că AENA ar trebui să fie mai preocupată să concureze cu alte țări din Uniunea Europeană pentru atragerea traficului aerian, nu să își „defăimeze clienții principali”.
Ryanair, în continuă creștere în ciuda conflictului
Paradoxal, anunțul vine într-un moment în care Ryanair raportează o creștere solidă a numărului de pasageri. În luna august, compania a transportat 21 de milioane de pasageri, față de 20,5 milioane în aceeași lună a anului precedent, ceea ce înseamnă un avans de 2%. Factorul de încărcare – procentul locurilor ocupate din totalul pus la dispoziție – a rămas la un nivel impresionant de 96%, semn că cererea pentru zborurile low-cost rămâne ridicată.
Pe ultimele 12 luni, Ryanair a înregistrat un total de 203,6 milioane de pasageri, în creștere cu 6% față de anul anterior. Această evoluție o menține în poziția de lider al pieței europene de zboruri low-cost, chiar dacă decizia de a reduce masiv capacitatea spre Spania ar putea tempera ritmul de creștere în lunile următoare.
Concurența profită: Wizz Air raportează creștere de două cifre
În timp ce Ryanair se confruntă cu tensiuni pe piața spaniolă, rivalul său principal, Wizz Air, pare să beneficieze de context. Compania maghiară a raportat că a transportat 6,9 milioane de pasageri în august, o creștere de 11% față de aceeași perioadă a anului trecut. Factorul de încărcare a fost de 95%, confirmând apetitul tot mai mare al pasagerilor pentru bilete low-cost.
Dacă Ryanair nu va reuși să ajungă la un compromis cu AENA, există riscul ca Wizz Air și alți operatori să profite de golul lăsat pe piață și să își extindă rețeaua pe rutele rămase descoperite.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News