Rezultate dezastru la testele PISA: Jumătate din elevii români nu înțeleg ce citesc. Ministrul Educaţiei se laudă că suntem la fel ca în 2018

Gabriel Nuță-Stoica |
Data actualizării: | Data publicării:

Rezultate dezastru obținute de elevii români la testele internaționale PISA, un program derulat în 81 de ţări şi economii.

Scorurile medii obţinute de elevii din România au fost similare cu cele înregistrate în 2018 la Matematică, Lectură şi Ştiinţe, arată Programul pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor - PISA 2022, bazat pe date din 81 de ţări şi economii, lansat marţi în cadrul unui eveniment găzduit de Aula Bibliotecii Centrale Universitare "Carol I" din Bucureşti.

Ministerul Educaţiei susţine că, spre deosebire de multe alte state, România nu a înregistrat pierderi semnificative în performanţele elevilor, ceea ce demonstrează că sistemul de educaţie este "rezilient" şi ţara noastră a reuşit să reducă impactul pandemiei de COVID-19.

"Scorurile medii obţinute de elevii din România în 2022 au fost similare cu cele înregistrate în 2018 la Matematică, Lectură şi Ştiinţe", relevă raportul PISA 2022.

În România, 51% dintre elevi au atins cel puţin nivelul 2 de competenţă la Matematică, procent semnificativ mai scăzut faţă de media OCDE de 69%, iar aproximativ 4% dintre elevi au avut performanţe ridicate - au atins nivelul 5 sau 6 la Matematică, faţă de media OCDE care a fost de 9%, transmite Ministerul Educaţiei.

La Lectură aproximativ 58% dintre elevii din România au atins cel puţin nivelul 2, faţă de media OCDE care a fost de 74%, în timp ce 2% dintre elevi au obţinut rezultate de nivel 5 sau 6, faţă de media OCDE care a fost de 7%.

Aproximativ 56% dintre elevii din România au atins cel puţin nivelul 2 la Ştiinţe, faţă de media OCDE de 76%, şi doar 1% dintre elevi au, în ţara noastră, performanţe superioare la Ştiinţe - competenţe de nivel 5 sau 6, faţă de media OCDE care a fost de 7%.

Referitor la sentimentul de apartenenţă la şcoală şi satisfacţia cu viaţa, raportul PISA arată că, în 2022, 83% dintre elevii din România au raportat că îşi fac prieteni cu uşurinţă la şcoală, faţă de media OSCE de 76%.

O treime dintre elevi susțin că nu ințeleg temele școlare


De asemenea, în România, doar 57% dintre elevi au raportat că, la majoritatea orelor de Matematică, profesorul manifestă interes pentru procesul de învăţare al fiecărui elev, faţă de media OSDE care a fost de 63%, iar 61% dintre elevi au raportat că profesorul oferă ajutor suplimentar atunci când elevi au nevoie, comparativ cu media OCDE care a fost de 70%.

Datele PISA 2022 mai arată că în sistemele educaţionale în care performanţa a rămas ridicată şi sentimentul de apartenenţă al elevilor s-a îmbunătăţit, aceştia având tendinţa de a se simţi mai în siguranţă şi mai puţin expuşi la bullying şi alte riscuri în cadrul şcolii lor.

Potrivit raportului PISA 2022, în perioada în care procesul de predare-învăţare s-a derulat la distanţă, 31% dintre elevii din România au avut probleme cel puţin o dată pe săptămână cu înţelegerea temelor şcolare şi 26% au întâmpinat dificultăţi în a găsi pe cineva care să-i ajute la teme, faţă de media OCDE de 34%, respectiv 24%.

Programul pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor (Programme for International Student Assessment - PISA), coordonat de OCDE, este o cercetare internaţională ce are loc la intervale regulate de timp, care urmăreşte să evalueze sistemele de educaţie din întreaga lume prin testarea competenţelor elevilor de 15 ani la Lectură, Matematică şi Ştiinţe.

Potrivit Ministerului Educaţiei, noua Lege a învăţământului preuniversitar creează cadrul necesar pentru a valorifica rezultatele studiului PISA şi pentru a îmbunătăţi competenţele elevilor.

Printre măsurile incluse în Legea învăţământului preuniversitar 198/2023, care vor duce la ameliorarea acestor rezultate sunt: standardizarea evaluărilor naţionale, formarea dedicată a cadrelor didactice, creşterea numărului burselor şcolare şi a cuantumului acestora, ca formă de sprijin al progresului şcolar în fiecare clasă, programul "Învăţare remedială", primă de instalare neimpozabilă egală cu cinci salarii minime brute pe ţară cu condiţia asumării unei perioade minime de cinci ani şcolari acordată personalului didactic repartizat cu statut de cadru didactic titular în unităţi de învăţământ aflate în zone defavorizate, creşterea cu 25% a costului standard pentru beneficiarii primari din unităţi de învăţământ considerate a fi defavorizate, susţine Ministerul Educaţiei.

Următorul ciclu de testare (2023 - 2025) va fi PISA 2025, an în care se va derula testarea principală. În luna martie a acestui an, a fost aprobat proiectul de hotărâre de Guvern privind participarea României la PISA 2025, informează Ministerul Educaţiei.

Pentru PISA 2025, Ştiinţele reprezintă domeniul principal, iar domeniul inovator este "Învăţarea în lumea digitală" (LDW). Pe lângă domeniile principale şi cel inovator, PISA oferă şi evaluarea unui domeniu opţional, care, pentru PISA 2025, este limbă străină, respectiv Limba engleză.

Pentru prima dată, România participă la PISA 2025 - opţiunile internaţionale: chestionarul TIC pentru elevi, chestionarul pentru părinţi, chestionarul pentru profesorii de Ştiinţe, evaluarea la limbă străină - Engleză, chestionarul pentru profesorii de Limba engleză. 

Ligia Deca: Rezultatele României la PISA 2022 s-au menţinut la aproximativ acelaşi nivel ca în 2018

 

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a declarat că una dintre concluziile raportului PISA 2022 este că avem un sistem de educaţie rezilient şi că, prin măsurile luate, au fost limitate efectele pandemiei.

Ea a precizat că, statistic, rezultatele României la PISA 2022 s-au menţinut la aproximativ acelaşi nivel ca în 2018, dând exemplu matematica, unde ponderea OECD a elevilor aflaţi la nivelul 2 sau mai sus de competenţă a scăzut cu 7 puncte procentuale, de la 76% în 2018, la 69% în 2022, în timp ce rezultatele ţării noastre au rămas aproape stabile.

"Spre deosebire de multe alte state, România nu a înregistrat pierderi semnificative în performanţele elevilor. Asta după doi ani de pandemie, doi ani marcaţi de pauze în procesul educaţional clasic. Aceasta demonstrează că avem un sistem de educaţie rezilient şi că ţara noastră a reuşit, prin ansamblul măsurilor luate, să limiteze efectele pandemiei. Meritul principal pentru aceasta le revine profesorilor, elevilor şi părinţilor care în acea perioadă au depus toate eforturile necesare pentru ca elevii să-şi continue învăţarea", a afirmat Ligia Deca, la evenimentul de lansare a rezultatelor studiului PISA 2022.

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel