Poliția norvegiană: Infractori români au pus monopol pe rețeaua de livratori de mâncare din Oslo

Gabriel Nuță-Stoica |
Data publicării:
Două dintre mașinile folosite de livratorii români de mâncare din Oslo (Foto: NRK)
Două dintre mașinile folosite de livratorii români de mâncare din Oslo (Foto: NRK)

Poliția din Oslo investighează posibila implicare a unor rețele românești de criminalitate organizată în exploatarea livratorilor prin aplicații precum Wolt și Foodora. Zeci de români ar fi recrutați și controlați prin firme fantomă, conturi bancare intermediare și mașini folosite în regim intensiv, fără ca platformele să poată verifica cine lucrează efectiv.

Poliția din Oslo trage un semnal de alarmă privind posibila infiltrare a unor rețele infracționale românești în industria livrărilor de mâncare. Potrivit anchetatorilor, sute de curieri români ar fi recrutați prin intermediul rețelelor sociale, fiind exploatați printr-un sistem bine organizat care implică firme de tip PFA, conturi bancare controlate de intermediari și utilizarea frauduloasă a aplicațiilor de livrare.

În ultimul an, pe străzile din Oslo a crescut semnificativ numărul de vehicule cu numere străine, în special din România. Multe dintre aceste mașini sunt implicate în activități de livrare pentru platforme precum Wolt și Foodora. Conform datelor de la Bymiljøetaten, agenția care gestionează traficul în capitala norvegiană, 21 de astfel de vehicule provenite din România se află în prezent în custodia autorităților.

„Aceasta este una dintre cele cinci-șase mașini ridicate care au fost folosite pentru livrări”, a declarat Morten Dahl, reprezentant al agenției municipale. El subliniază că tot mai multe dintre vehiculele parcate neregulamentar aparțin curierilor români.

Rețelele aduc livratori de mâncare din România pe care îi exploatează

 

Suspiciunile poliției sunt legate de existența unor rețele organizate, care atrag persoane vulnerabile din România pentru a lucra în regim precar în Norvegia. Aceste rețele ar colecta datele de identitate ale curierilor, înființând firme pe numele lor și încheind contracte cu platformele de livrare. Banii încasați din comenzi sunt redirecționați către conturile controlate de organizatori.

„Li se oferă ajutor pentru toate formalitățile: de la obținerea unui D-nummer până la achiziționarea unei mașini”, a explicat Lasse Johnsen de la poliția din Oslo. În plus, publicația norvegiană NRK a identificat mai multe grupuri de Facebook în limba română în care se tranzacționează conturi de utilizator Wolt și Foodora, adesea în scopuri ilicite.

O analiză realizată de NRK arată că, în 2024, peste 280 de firme pe persoană fizică au fost înființate de cetățeni cu nume românești, reprezentând aproape jumătate din totalul noilor afaceri în domeniul livrărilor. În multe cazuri, aceste firme sunt înregistrate la adrese comune – una dintre ele, din cartierul Nordstrand, adăpostește circa 40 de persoane și tot atâtea firme. Alte adrese aparțin unor centre precum Bymisjonssenteret din Tøyen, care nu sunt locuințe.

Poliția rutieră confirmă, de asemenea, suspiciuni privind folosirea aceleiași mașini de către mai mulți șoferi, în ture non-stop. Datele de la compania de taxare Fjellinjen indică faptul că anumite vehicule trec în medie de 40 de ori pe zi prin punctele de taxare, unele fiind active în mod constant. „Acest tipar sugerează că mașinile sunt operate de mai mulți șoferi”, spune Arne-Petter Lorentzen, purtătorul de cuvânt al companiei.

„Este frecvent ca o mașină să fie condusă de doi până la cinci șoferi diferiți”, adaugă Vivi-Ann Haukås, coordonator la Poliția Rutieră, ceea ce întărește ipoteza unei activități organizate.

Vezi și: Ce a pățit o româncă în timp ce livra colete în Irlanda: „Mi-a picat cerul în cap. Poliția nu face nimic”

Ce spune legea din Norvegia

 

Deși legea permite cetățenilor străini să lucreze legal în Norvegia ca livratori, iar utilizarea mașinilor înmatriculate în alte țări este permisă, autoritățile consideră că firmele de livrare nu mai dețin controlul asupra celor care lucrează efectiv pe platformele lor.

„A devenit aproape singura meserie cu cerințe minime din Norvegia”, recunoaște Christian Kamhaug, director de comunicare la Wolt. Curierii trebuie să aibă peste 18 ani, să înțeleagă limba engleză, să dețină un telefon și un mijloc de transport.

Poliția a cerut celor două companii, Wolt și Foodora, să-și angajeze livratorii pentru a avea o mai bună supraveghere, însă ambele firme au refuzat. Reprezentanții acestora au declarat că preferă să păstreze modelul flexibil, în care curierii își stabilesc singuri programul.

Totuși, în urma discuțiilor cu autoritățile, au fost luate unele măsuri: Wolt a introdus recunoașterea facială lunară în aplicația pentru curieri, iar Foodora intenționează să impună obligativitatea folosirii mașinilor înmatriculate în Norvegia. Ambele companii susțin că vor interzice închirierea, vânzarea sau partajarea conturilor de utilizator.

„Cei care nu respectă aceste reguli nu vor mai putea lucra pentru noi”, a declarat Prashant Søegaard, directorul executiv al Foodora. Totuși, niciuna dintre companii nu a anunțat intenția de a angaja direct curierii.

Poliția din Oslo afirmă că va continua să monitorizeze activitatea din acest sector și că este îngrijorată de amploarea rețelelor de exploatare. „Vedem un fenomen care poate fi încadrat cu certitudine în sfera criminalității organizate”, a conchis Lasse Johnsen.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

pixel