Mii de români au ales să se întoarcă acasă cu ocazia sărbătorilor de Crăciun, iar cei mai mulți au prefera mașinile personale în detrimentul avionului. Motivele sunt clare: bagaje voluminoase, cadouri pentru familie, dar și dorința de a se întoarce apoi în Vest cu produse tradiționale românești, alimente sau preparate care ar crea probleme la controlul de securitate din aeroporturi.
Traficul rutier a crescut exploziv pe principalele artere care leagă Vestul Europei de România, iar situația a devenit fără precedent, după cum susțin șoferii profesioniști care transportă marfă în afara Uniunii Europene.
Șoferii de TIR, care sunt obișnuiți cu aglomerația, spun că nu au mai întâlnit un asemenea aflux de autoturisme. Coloanele se întind pe zeci de kilometri, parcările sunt arhipline, iar opririle pentru alimentare sau odihnă au devenit aproape imposibile.
Un șofer român de camion, aflat în tranzit prin Ungaria și Austria spune că a ajuns într-o situație limită, pentru că nici măcar în benzinării nu mai poate intra. Absolut totul este blocat.
„Luați și alimentați dacă puteți. Nici în PECO nu e loc. Nu se poate intra pe nicăieri. De când lucrez eu, așa ceva nu am pățit. Am făcut 11 ore pe Ungaria, 9 ore în Austria.”
De ce este așa mare aglomerație? Primul Crăciun cu România în Schengen
Contextul din acest an este însă unul special. Este prima întoarcere masivă a românilor din diaspora după aderarea României la Schengen și, totodată, primul Crăciun petrecut în acest nou cadru de liberă circulație completă. Pentru mulți, dispariția controalelor la frontierele terestre a fost un bun motiv pentru a porni la drum cu mașina personală. Un argument ar fi și prețul biletelor la avioane, care nu sunt tocmai ieftine.
Speranța că nu se va mai aștepta mult la graniță a încurajat și mai mulți români să revină acasă, ceea ce a dus la un trafic sufocant pe rutele din Ungaria și Austria. Nu doar românii se întorc însă din străinătate în această perioadă. Sunt și numeroși turci, sârbi, sau bulgari care revin din străinătate si au aceleași rute pe drumul de întoarcere. Dacă se mai adaugă aici și lucrările de pe autostrăzile din Ungaria avem un tablou complet.
Sunt și câteva mărturii ale unor cetățeni din Republica Moldova care spun că au făcut peste 30 de ore din Germania până acasă. În România zona cea mai aglomerată este la Margina, acolo unde o porțiune lipsă din autostradă, de aproximativ 10 kilometri, mută mașinile pe vechiul drum național, ceea ce provoacă întârzieri de mai multe ore.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News

