Industria auto din Germania, pusă pe butuci de decizia lui Trump

Bogdan Bolojan |
Data publicării:

Volkswagen traversează o perioadă extrem de dificilă pe piața americană, iar simbolul acestei crize devine chiar modelul electric care trebuia să marcheze revenirea triumfală a mărcii germane peste Ocean: ID.Buzz. Într-un context geopolitic tensionat și în mijlocul unei repoziționări dure a politicii comerciale americane, odată cu revenirea lui Donald Trump la Casa Albă, strategia pe termen lung a celui mai mare constructor auto european se zdruncină din temelii.

Lansarea oficială a autoutilitarei electrice ID.Buzz în Statele Unite, în toamna anului 2024, trebuia să fie un moment de cotitură. După aproape 20 de ani de planuri, concepte și promisiuni, vehiculul electric inspirat de legendarul microbuz T1 al anilor '60 își făcea debutul festiv pe piața americană. Momentul părea bine ales, speranțele erau mari, iar conducerea Volkswagen era încrezătoare că noua eră a mobilității electrice va aduce un nou succes german în SUA.

Dar doar câteva săptămâni mai târziu, Donald Trump era ales cel de-al 47-lea președinte al Statelor Unite, iar valul protecționist pe care îl aducea odată cu el a lovit direct în inima strategiilor internaționale ale producătorilor auto europeni. Administrația sa a impus tarife punitive de 25% pentru vehiculele importate din Uniunea Europeană, iar subvențiile federale pentru mașinile electrice, esențiale pentru atragerea consumatorilor americani, au fost eliminate fără menajamente.

Începând cu luna mai 2025, ID.Buzz a fost chiar supus unei interdicții de export către Statele Unite, potrivit publicației Handelsblatt. Deși oficialii Volkswagen nu au oferit multe detalii, au confirmat că „condițiile dificile de pe unele piețe, inclusiv cea nord-americană” au influențat negativ deciziile companiei. Astfel, modelul care trebuia să fie steaua electrică a VW s-a transformat într-un simbol al vulnerabilității industriei auto germane în fața politicii „America First”.

SUA, cel mai mare importator de vehicule din Germania

Piața americană, care în 2024 a fost cel mai mare importator de vehicule germane din lume, a devenit un câmp minat politic. Administrația Trump nu ezită să folosească această dependență comercială ca mijloc de presiune în negocierile cu Uniunea Europeană. În timp ce Europa impune în prezent un tarif de import de aproximativ 10% pentru vehiculele americane, Washingtonul a majorat propriile tarife pentru autoturismele europene de la 25% la 27,5%. Într-un posibil compromis, s-ar putea ajunge la o reducere reciprocă de 10%, dar chiar și în acest scenariu, companiile europene ar rămâne cu un tarif de 17,5%, o povară uriașă pentru un constructor ca Volkswagen.

Volkswagen se află astfel într-o poziție ingrată. Cu o prezență de producție relativ modestă în SUA și cu costuri uriașe generate de tarifele vamale, compania are de ales între două opțiuni dureroase: fie acceptarea acestor taxe de miliarde de dolari, fie mutarea unei părți semnificative din producție pe teritoriul american. Ambele variante sunt costisitoare, dar cea din urmă ar implica investiții logistice uriașe și ani întregi pentru stabilirea unor lanțuri de aprovizionare eficiente.

În prezent, singura fabrică VW din SUA, cea din Chattanooga (Tennessee), produce SUV-ul electric ID.4. Deși s-a discutat intern despre construirea unei unități comune pentru Audi și Porsche, acest lucru este încă departe de a se concretiza. Audi a înregistrat vânzări record în SUA în 2024, 200.000 de unități, iar Porsche a vândut aproximativ 80.000 de mașini, dar producția locală rămâne o provocare.

În schimb, pentru ID.Buzz, lucrurile sunt și mai complicate. Nu doar că nu există planuri de relocare a producției, dar nici vânzările nu justifică o astfel de investiție. În primele două trimestre din 2025, Volkswagen a exportat în SUA doar aproximativ 2.470 de unități ale acestui model, potrivit datelor Marklines, o cifră dezamăgitoare, în ciuda tuturor așteptărilor inițiale.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Iti place noua modalitate de votare pe stiridiaspora.ro?
Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

pixel