Deși oficialii NATS au anunțat că problema a fost remediată prin activarea rapidă a unui sistem de rezervă, nu au exclus posibilitatea unui atac cibernetic sau a unei acțiuni ostile. Însă, pentru mii de pasageri, pagubele erau deja ireversibile: întârzieri de până la cinci ore, peste 150 de zboruri anulate și vacanțe ruinate după luni de planificări.
Zboruri anulate, pasageri disperați și aeroporturi pline
Marile aeroporturi din Londra – Heathrow, Gatwick și Stansted – dar și alte huburi regionale au fost afectate de defecțiunea neașteptată. Cozile s-au întins pe sute de metri, iar panourile de plecări și sosiri au devenit un tablou al haosului: „anulat” și „întârziat” erau cuvintele dominante.
Unii călători au fost obligați să își anuleze complet vacanțele, alții au pierdut evenimente de familie irepetabile. Printre aceștia se numără și John Carr, un bărbat de 35 de ani din Stourbridge, care trebuia să ajungă în Norvegia, unde urma să fie cavaler de onoare la nunta fratelui său. „Sunt devastat. Aveam bagajele pline cu lucruri pentru organizarea nunții. Nicio avertizare, nicio informație din partea aeroportului. Totul a fost anulat pe loc”, a declarat el, vizibil afectat.
Pasageri abandonați peste hotare
Problema nu s-a limitat doar la zborurile din Marea Britanie. Zeci de britanici au rămas blocați în aeroporturi din întreaga Europă. Un tată a povestit, sub protecția anonimatului, cum el, soția și cei doi copii ai lor au fost „abandonați” pe aeroportul din Dubrovnik, Croația, după ce zborul lor cu easyJet a fost anulat în ultimul moment.
„Stăm pe podeaua aeroportului, cu copii obosiți și speriați, fără cazare, fără alternative. Angajații easyJet ne-au spus doar să descărcăm aplicația lor, apoi au dispărut. Aplicația nu ajută pe nimeni”, a declarat bărbatul furios.
Revoltă și cereri de demisie
Situația a generat un val de nemulțumire publică. Neal McMahon, directorul de operațiuni al Ryanair, a cerut demisia imediată a directorului executiv al NATS, Martin Rolfe, acuzându-l de „incompetență crasă”.
„Este al treilea dezastru de acest fel sub conducerea lui Rolfe. Pasagerii sunt cei care plătesc prețul pentru această incompetență”, a transmis McMahon. Mulți pasageri i-au susținut apelul, inclusiv britanicul blocat în Dubrovnik, care a adăugat: „NATS ar trebui să-l concedieze imediat. Dacă ar fi posibil, l-aș trimite direct cu avionul… dar fără parașută.”
Nu este prima dată când NATS se confruntă cu un scandal de proporții. În august 2023, o defecțiune similară a dus la anularea a peste 500 de zboruri, afectând peste 700.000 de pasageri. Atunci, problema a fost agravată de faptul că un inginer-cheie lucra de acasă, iar soluționarea crizei a durat ore întregi. În martie 2024, un incendiu la o stație electrică a paralizat pentru o zi întreagă aeroportul Heathrow, cu aproximativ 270.000 de pasageri afectați.
Coșmarul nopții în aeroporturi
Mulți pasageri nu au avut altă opțiune decât să rămână peste noapte în aeroporturi. Familii cu copii mici au fost nevoite să doarmă pe podea, în timp ce alții au plătit sute de lire pentru cazare de urgență, după ce companiile aeriene au refuzat să ofere sprijin.
„Sunt bătrâni care dorm pe scaune, mame cu bebeluși care nu au nici apă, nici mâncare. Este o imagine de neconceput pentru un stat ca Marea Britanie”, a declarat un pasager din Heathrow.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News