În forma actuală a legislației, nici Ministerul Dezvoltării, nici Primăria Capitalei nu pot finanța reconstruirea unui imobil demolat complet. Cseke Attila a explicat că, potrivit cadrului legal actual, nu există un mecanism prin care statul sau administrația locală să aloce fonduri pentru o clădire de locuințe distrusă, chiar dacă a fost avariată în urma unui incident grav.
„Dacă expertiza va stabili că blocul trebuie demolat complet, în acest moment nu există nicio sursă de finanțare, nici națională, nici locală, care să permită ridicarea unei construcții noi. De aceea, am lucrat intens în ultimele zile la un proiect normativ care să creeze acest cadru legal. Prin el, statul, prin Ministerul Dezvoltării, sau Primăria Municipiului București ar putea acoperi cheltuielile pentru reconstrucția blocului”, a explicat ministrul.
Echipa ministerului a lucrat timp de trei zile, inclusiv în weekend, pentru a redacta un act normativ special, pus deja în transparență publică, care ar permite finanțarea reconstrucției imobilului afectat. Dacă proiectul va fi adoptat, autoritățile ar putea interveni rapid, cu fonduri publice, în cazul în care expertiza tehnică recomandă demolarea totală a blocului.
Odată adoptat noul cadru legal, blocurile reconstruite prin acest program vor intra în proprietatea privată a statului, urmând să fie atribuite primăriei de sector printr-o convenție cu Ministerul Dezvoltării. Fostii proprietari nu își vor pierde dreptul de folosință, dar vor deveni chiriași ai statului, cu posibilitatea de a-și recumpăra, în timp, apartamentele.
Blocul, în pragul prăbușirii. ISC nu recomandă consolidarea
Inspectoratul de Stat în Construcții a stabilit că tronsonul afectat al blocului nu mai poate fi locuit. Structura de rezistență a fost grav compromisă, existând un risc ridicat de prăbușire. Mai mult, raportul ISC arată că o eventuală consolidare ar fi nu doar extrem de costisitoare, ci și periculoasă, având în vedere gradul ridicat de deteriorare.
Potrivit documentului, costurile de consolidare ar depăși cheltuielile necesare pentru construirea unui bloc nou, iar lucrările ar implica riscuri tehnice semnificative.
Cseke Attila a subliniat și o altă problemă majoră: multe dintre clădirile similare celei din Rahova prezintă o vulnerabilitate ridicată la seisme, inclusiv la cutremure de intensitate redusă. În aceste condiții, ministerul propune un cadru legal care să permită nu doar demolarea clădirilor periculoase, ci și construirea unora noi, moderne și sigure.
Ministrul a amintit că există deja un precedent legal: programul „Școli sigure” derulat de minister prevede posibilitatea demolării clădirilor vechi și ridicarea unora noi în locul lor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News