Guvernul Merz dezamăgește milioane de germani cu venituri mici. Scăderea impozitelor rămâne doar o promisiune de campanie

Gabriel Nuță-Stoica |
Data actualizării: | Data publicării:
Guvernul Merz nu aplică reducerile de impozite promise în campanie (Foto: Freepik)
Guvernul Merz nu aplică reducerile de impozite promise în campanie (Foto: Freepik)

Guvernul Merz dezamăgește milioane de germani. Familiile cu venituri mici nu beneficiază de scăderile de impozite promise.

Guvernul Merz nu se ridică la nivelul așteptărilor privind reducerile de impozite. Experţii prevăd că o promisiune electorală, în special, va rămâne cel mai probabil doar un angajament, arată o analiză a publicației Merkur.

Promisiunea a fost una măreață: „Vom oferi ajutoare, în special persoanelor cu venituri mici și medii”, a declarat Uniunea (alianța CDU/CSU) în manifestul său electoral. „Pentru a realiza acest lucru, vom aplatiza treptat și vizibil cota impozitului pe venit și vom crește deducerea fiscală de bază. Vom majora semnificativ pragul de venit pentru cota maximă de impozitare.”

SPD a vorbit, de asemenea, înainte de alegeri, despre reducerea impozitului pe venit pentru 95% din totalul contribuabililor. Șase luni mai târziu, ambele partide controlează guvernul sub cancelarul Merz. Asociația Contribuabililor (BdSt) critică promisiunea electorală privind reforma impozitului pe venit, considerând-o „o perspectivă vagă”.

Guvernul Merz vrea să reducă impozitul pe venit în 2027: pierderi de miliarde pentru guvernele federale și statale

 

Acordul de coaliție dintre CDU, CSU și SPD prevede că impozitul pe venit pentru veniturile mici și medii ar trebui redus la jumătatea legislaturii, adică în jurul primăverii anului 2027. „Reducerea impozitului era deja o promisiune a ultimului guvern și, chiar și atunci, nu s-a concretizat nimic”, a declarat Tobias Hentze într-un interviu acordat ziarului Münchner Merkur.

Hentze, expert în finanțe și taxe la Institutul de Cercetări Economice din Köln, este convins: „Impozitul pe venit este de fapt abordarea corectă dacă scopul este de a oferi cea mai amplă ușurare posibilă populației.” Problema, însă, rămâne cea a finanțării. „Vorbim despre deficite de venituri de 20 până la 30 de miliarde de euro. Deși acestea sunt distribuite între guvernele federale, statale și locale, ele reprezintă veniturile care vor lipsi”, a adăugat expertul.

Reducerea impozitului pe venit, pârghia potrivită, dar cu beneficii inechitabile

 

De asemenea, Hentze a subliniat: „O reducere a impozitului pe venit nu oferă aproape nicio ușurare pentru persoanele care câștigă salariul minim și au familii, de exemplu.” Din cauza divizării conjugale, a alocațiilor pentru copii (3.192 de euro per copil) și a cotei mai mici de impozit pe venit, o modificare are un impact semnificativ mai mic asupra salariului net decât pentru o persoană care este singură și câștigă, de exemplu, 45.000 de euro brut pe an.

„Este complicat să oferi ajutor unor grupuri individuale de oameni. O abordare bună este deducerea fiscală de bază. Desigur, există taxa pe valoarea adăugată și taxa pe vânzări ca alternative. Toată lumea le plătește în viața de zi cu zi. Cu toate acestea, ne-am aștepta, de asemenea, ca și cei care, în general, pot cumpăra mai mult, să beneficieze mai mult”, a apreciat Hentze.

nivel-impozitare-germania_22990500

Asociația Contribuabililor: Datoria pe cheltuiala populației și a generațiilor viitoare

 

Federația Fiscală Germană (BdSt) a revizuit acordul de coaliție. Organizația salută faptul că reînvierea impozitului pe avere sau creșterea impozitului pe succesiune nu mai sunt „pe masă”. De asemenea, este pozitiv că alocația pentru navetiști (38 de cenți pe kilometru) se va aplica primului kilometru, începând cu 2026, și că taxa pe electricitate va fi redusă la minimul european.

Marele „dar”: „Ne lipsește o poziție clară împotriva creșterilor de impozite. Faptul că suprataxa de solidaritate rămâne în vigoare este dezamăgitor. Reducerea anunțată a impozitului pe venit rămâne foarte vagă și — ca multe alte măsuri — este supusă finanțării”, se arată în raportul coaliției.

Reiner Holznagel, președintele BdSt, are cerințe clare cu privire la punctul de plecare al guvernului pentru a reduce povara contribuabililor: „De unde pot economisi politicienii? Peste tot — și în primul rând pe ei înșiși! De aceea, facem apel la guvern să reducă rapid și vizibil consumul propriu XXL al administrației federale.” O mentalitate de economisire trebuie să înceapă cu sarcini de stat, subvenţii și programe de sprijin.

Poate fi fondul special o oportunitate de a renunța la veniturile fiscale?

 

„Din păcate, acordul de coaliție dintre Uniunea Creștin Democrată (CDU) și Partidul Social Democrat (SPD) este construit pe o fundație costisitoare — și anume, abolirea de facto a frânei constituționale a datoriei”, a declarat Holznagel pentru echipa noastră editorială. Consecința: riscul unor datorii naționale masive, care va împovăra, în primul rând, generațiile viitoare de contribuabili. În prezent, datoria guvernului federal german este de aproximativ 30.484 de euro pe cap de locuitor (13 iunie 2025).

Expertul financiar Hentze vede, de asemenea, o oportunitate în fondul special care elimină frâna de îndatorare. Cheltuielile care anterior erau acoperite din venituri fiscale, de exemplu, pot fi retrase din noi împrumuturi. Rămâne de văzut dacă acest lucru va fi suficient pentru a reduce semnificativ cota impozitului pe venit. „Înțelegerea situației politice este necesară”, a conchis Hentze, „nu există o soluție simplă pentru a ușura povara contribuabililor.”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Iti place noua modalitate de votare pe stiridiaspora.ro?
Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

pixel