Potrivit anchetatorilor, furtul a fost descoperit în jurul orei 5.30, când șoferii au venit să pornească autobuzele destinate transportului elevilor. Toate vehiculele erau la locul lor, dar zece dintre ele nu porneau, afișând același mesaj de eroare pe display. Mecanicul firmei a constatat rapid că toate catalizatoarele dispăruseră.
Ancheta preliminară arată că hoții au acționat în timpul nopții, folosind o scară pentru a urca pe acoperișul autobuzelor, de unde au desfăcut grilele care protejează cilindrul filtrului FAP. Au lucrat în liniște și fără grabă: nu există niciun semn de forțare la poarta depoului sau pe gardul metalic care împrejmuiește zona. Polițiștii cred că aceeași scară a fost folosită și pentru a escalada gardul.
Președintele Atap, Narciso Gaspardo, s-a declarat profund nemulțumit:
„Am comandat deja noile catalizatoare, dar autobuzele nu vor putea circula timp de cel puțin două zile. Paguba este considerabilă.”
Situație critică: peste 500 de pasageri riscau să rămână fără transport
Furtul putea lăsa peste 500 de utilizatori fără transport, în special elevi. Conducerea Atap a mobilizat însă autobuze de rezervă, vehicule extraurbane și chiar autocare turistice, reușind să mențină toate cursele programate.
Depozitul nu dispune de camere video care să supravegheze interiorul halelor, ci doar intrările, pentru a preveni furtul vehiculelor întregi. Compania anunță că va instala noi sisteme de protecție, deoarece furturile de catalizatoare și filtre FAP devin tot mai dese.
Anchetă în desfășurare: „Furt la comandă”
Polițiștii din Pordenone investighează cazul, iar echipa de la Volante și specialiștii criminaliști au efectuat primele cercetări la fața locului. Anchetatorii iau în calcul ipoteza unui furt la comandă, comis de o bandă specializată, capabilă să demonteze rapid componente valoroase fără să fie observată.
În Italia și în alte țări europene, catalizatoarele sunt vizate tot mai des pentru conținutul lor de metale prețioase, printre care platină, paladiu și rodiu,, vândute pe piața neagră la prețuri foarte mari. În unele cazuri, piesele sunt exportate în bloc pe piețe externe.
Fenomenul s-a extins suficient de mult încât companiile de transport public înregistrează pierderi masive și sunt obligate să suportă costuri considerabile pentru înlocuirea filtrelor FAP, dar și întârzieri care perturbă transportul zilnic al călătorilor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News

