„Trecutul meu nu este întâmplător cel profesional. Am făcut-o tocmai pentru că – nu este corect să spun, dar mi-am asumat, chiar dacă pare redundant – aparțin minorității rome, din neamul ursarilor. Ori la noi, așa cum sunt și prejudecățile în societate, fetele de etnie romă se căsătoresc mai devreme. Eu nu mi-am dorit asta. Mi-am dorit să fiu mai mult decât o simplă soție, o simplă casnică. Și atunci am urmat mai multe forme de învățământ, pentru a-mi asigura un loc în societate”, a spus Elena Radu.
Profesorul a explicat că a trebuit să muncească dublu pentru a fi recunoscută și respectată: „Aveam certitudinea, când eram la liceu, în clasa a XII-a, că deja sunt lăudată și bine privită în societate, dar nu. Trebuia să învăț de două ori mai mult decât colegii mei. Am terminat prima facultate de psihologie și am crezut că pot avea un loc de muncă și, având acest loc de muncă, am crezut că pot câștiga și respect. Și nu s-a întâmplat asta. Tot timpul am fost motivată de dorința de a câștiga respect. În familia mea, nicio femeie nu era respectată în societate. Nu i se spunea niciodată «doamna». Iar eu tânjeam după acest apelativ.”
Elena Radu nu este doar profesor, este mediator școlar
Elena Radu a urmat apoi mai multe studii universitare și postuniversitare: „Am făcut Facultatea de Limbi și Literaturi Străine. Am o altă facultate în Pedagogia Învățământului Preșcolar și Primar. Două mastere, așa cum spuneam: unul în management educațional, celălalt în traducerea textului literar contemporan. Am un doctorat în științe politice, o nouă academie în leadership și pedagogie și un postdoc în ceea ce înseamnă leadership în România și în spațiul european. Mai multe cursuri de formare, evident. Fiind formator național și internațional în ceea ce privește medierea școlară, pentru că ceea ce nu v-am spus este că sunt și mediator școlar cu jumătate de normă.”
În ceea ce privește activitatea de formator, aceasta a subliniat: „Da, formez cadre didactice. Nu neapărat doar pe cele care aleg această profesie de mediator școlar, ci și cadre didactice, indiferent de disciplina pe care o predau, dar care predau în școli vulnerabile. Cei care lucrează cu elevi care aparțin mai multor grupuri vulnerabile, nu doar celor din minoritatea romă.”
Urmărește emisiunea integrală:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News