"Lucrurile nu mai sunt ținute sub preș. Lumea înțelege situația. Există o asumare care a lipsit până acum și avem un plan, avem un premier care este dispus să fie garantul acestor lucruri", a declarat Pîslaru, într-un interviu în care a vorbit despre intenția guvernului de a introduce o taxă care să descurajeze importurile de mașini second-hand extrem de poluante. Oficialul a subliniat că România trebuie să iasă din zona amânărilor și să înceapă să-și respecte angajamentele de mediu asumate în fața Comisiei Europene.
Ministrul a precizat că va discuta în perioada următoare toate detaliile legate de noile taxe, inclusiv ecotaxa, cu Celine Gauer – directoarea generală a SG RECOVER, structura europeană care coordonează Mecanismul de Redresare și Reziliență. Potrivit lui Pîslaru, este posibil ca oficiala europeană să fie invitată în România pentru a analiza împreună cu autoritățile locale modul de implementare a acestor măsuri.
"Există posibilitatea să o invităm pe doamna Celine Gauer să vină în România și sperăm să nu ne certe, ci să lucrăm împreună", a afirmat ministrul.
Ecotaxa va aduce bani la buget
Discuțiile despre introducerea unei taxe ecologice nu sunt noi, însă până acum toate tentativele au fost fie amânate, fie blocate din cauza presiunii publice. De această dată însă, Guvernul pare hotărât să meargă înainte cu măsura, într-o formă care să fie în deplină concordanță cu politicile europene de mediu și cu principiul "poluatorul plătește".
"Ecotaxa pe mijloacele de transport este o discuție importantă. Ea privește atât impozitarea persoanelor private, cât și a transportatorilor. Avem câteva scenarii despre cât ar urma să fie. Din iulie putem avea o discuție concretă despre cum ar putea arăta taxa", a explicat Dragoș Pîslaru.
Un reprezentant al Partidului Național Liberal a adus în discuție problema importurilor masive de autoturisme vechi și foarte poluante, în special din Germania, unde acestea sunt înlocuite cu modele mai prietenoase cu mediul. Potrivit acestuia, România a devenit, din păcate, "groapa de gunoi auto" a Europei.
"Este foarte ieftin să aduci o mașină poluantă din Germania în România și nu ai niciun fel de opreliște. Dai 1000 de euro și aduci o mașină care ocupă spațiu abuziv, poluează și afectează orașele. Cuantumul noii taxe va fi corelat cu gradul de poluare – euro 1, euro 2, și așa mai departe", a declarat liberalul.
O taxă cu impact economic și social major
Introducerea ecotaxei va avea, fără îndoială, un impact semnificativ atât din punct de vedere economic, cât și social. Pe de o parte, măsura va lovi în românii care nu își permit achiziția de autoturisme noi sau electrice și care apelează la piața second-hand pentru a-și cumpăra o mașină accesibilă. Pe de altă parte, guvernul speră că această taxă va încuraja înnoirea parcului auto național, vechi și extrem de poluant, și va reduce poluarea urbană, care a atins deja cote alarmante în orașe precum București, Brașov, Iași sau Cluj-Napoca.
În prezent, România are unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din Uniunea Europeană. Peste 70% dintre mașinile înmatriculate au o vechime mai mare de 10 ani, iar multe dintre ele nu îndeplinesc nici măcar standardele Euro 4. O eventuală ecotaxă care ar penaliza aceste vehicule ar putea aduce nu doar bani la buget, ci și o schimbare de mentalitate în rândul șoferilor români.
Modelul european, exemplu pentru România
În mai multe state europene, ecotaxa sau taxele similare au fost deja implementate cu succes, inclusiv sub forma unor taxe de înmatriculare diferențiate sau a impozitelor anuale calculate în funcție de norma de poluare. Țări precum Franța, Italia, Germania sau Olanda folosesc astfel de instrumente fiscale pentru a sprijini tranziția verde și a reduce poluarea urbană.
În România, orice nouă taxă trebuie însă calibrată atent pentru a nu afecta în mod disproporționat populația cu venituri mici. Rămâne de văzut dacă autoritățile vor introduce și o schemă de sprijin pentru românii care vor fi nevoiți să renunțe la mașinile vechi, dar care nu-și permit achiziția uneia noi.
Guvernul promite că va pune pe masă toate scenariile din iulie, urmând ca forma finală a ecotaxei să fie stabilită în consultare cu Bruxelles-ul. Până atunci, dezbaterea publică se anunță intensă, iar opiniile vor fi, fără îndoială, împărțite.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News