Astăzi și mâine, toate privirile angajaților sunt îndreptate către Friedrichshafen, pe malul Lacului Constanța, acolo unde Consiliul de Supraveghere al ZF se reunește într-o ședință decisivă. La Schweinfurt, cea mai mare unitate de producție din Bavaria, lucrează aproape 7.900 de oameni care se tem că viitorul lor depinde de deciziile care vor fi luate în următoarele ore.
Divizia de electromobilitate, „inima” companiei, în cădere liberă
Cea mai gravă problemă o reprezintă pierderile din cadrul „Diviziei E”, responsabilă de dezvoltarea tehnologiei pentru propulsia electrică, hibride și chiar pentru sistemele tradiționale de transmisie. Doar în Bavaria, 9.000 de angajați lucrează în această divizie, adică aproape jumătate din forța de muncă a companiei în regiune.
Sunt luate în calcul mai multe scenarii, de la intrarea unui partener extern sau divizarea diviziei până la vânzarea acesteia ori, în cel mai negru caz, închiderea completă.
Sindicatul IG Metall consideră că aceste planuri reprezintă o „defrișare industrială” și anunță proteste de amploare. Horst Ott, liderul IG Metall Bavaria, avertizează: „Dacă șefii ZF își continuă planurile, se îndreaptă spre un conflict deschis cu sindicatele și angajații lor.”
Schweinfurt, orașul unde miza este uriașă
La Schweinfurt, producția de motoare electrice și sisteme de transmisie tradiționale este sub semnul întrebării. Circa 5.500 de oameni lucrează în aceste domenii, însă ZF a oferit garanții pentru păstrarea locurilor de muncă doar până în 2031.
În lipsa unor investiții clare, atmosfera este tensionată. În primăvară, nemulțumirea a crescut și mai mult, după ce compania a decis să construiască un depozit de piese de schimb în Republica Cehă, în loc să extindă facilitățile existente la Schweinfurt. Propunerea conducerii de a reduce programul de lucru de la 35 la 32,5 ore pe săptămână a fost respinsă de consiliul de întreprindere, care acuză compania că nu oferă „niciun semnal pozitiv” privind viitorul electromobilității.
Impact major în celelalte fabrici bavareze
Dacă planurile conducerii vor fi puse în aplicare, și alte unități ZF vor fi grav afectate. La Nürnberg, numărul angajaților ar putea scădea de la 1.000 la doar 300 până în 2030, din cauza costurilor ridicate ale turnătoriei locale. În Auerbach ar putea dispărea 1.500 de locuri de muncă, în Thyrnau aproximativ 650, iar în Bayreuth – 250, acolo unde se produc comutatoare și senzori.
La nivel național, ZF a anunțat deja că intenționează să reducă între 11.000 și 14.000 de posturi până în 2028.
Ce produce ZF, gigantul invizibil al industriei auto
Deși numele său nu apare pe capotele mașinilor, ZF este unul dintre cei mai importanți furnizori globali de tehnologie pentru industria auto. Compania produce:
-Transmisii automate și manuale pentru mărci precum BMW, Audi, Mercedes-Benz sau Jeep;
-Sisteme de propulsie electrică și hibridă, inclusiv unități complete e‑drive;
-Componente de șasiu și suspensie pentru automobile, camioane și chiar pentru industria feroviară;
-Sisteme de direcție de înaltă precizie, dezvoltate inclusiv prin divizia ZF Lenksysteme;
-Tehnologie de siguranță activă și pasivă, inclusiv airbag-uri și centuri de siguranță, după preluarea TRW Automotive;
-Sisteme de frânare și piese aftermarket distribuite în toată lumea.
-În Schweinfurt, de exemplu, pe lângă motoarele electrice destinate industriei auto, se produc și sisteme de suspensie pentru camioane și trenuri, dar și stații de încărcare rapidă pentru Porsche.
Un colos aflat la răscruce
Cu o istorie de aproape 130 de ani, fabrica ZF din Schweinfurt a trecut prin perioade dificile, dar niciuna nu a avut dimensiunea crizei actuale. În prezent, compania se află în fața unei decizii strategice: fie găsește o soluție pentru a salva „inima” electromobilității, fie riscă să piardă zeci de mii de locuri de muncă și să lovească dur în industria auto germană.
Pentru cei aproape 8.000 de oameni din Schweinfurt și miile din celelalte fabrici bavareze, fiecare oră care trece fără un semnal clar din partea conducerii sporește teama că viitorul ZF ar putea fi decis nu în atelierele de producție, ci în spatele ușilor închise ale sălii de ședințe de la Friedrichshafen.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News