"Cât să-i plătesc unui spălător de vase?" Un patron german își închide restaurantul după mărirea salariului minim

Bogdan Bolojan |
Data publicării:

După mai bine de 30 de ani petrecuți în industria ospitalității, dintre care ultimii 11 la cârma unui restaurant din Putzbrunn, Harry Schade (56 de ani) trage cortina peste o poveste personală marcată de pasiune, trudă și dezamăgiri. El a anunțat într-un interviu pentru un ziar german că unitatea va fi închisă definitiv la sfârșitul lunii septembrie.

„Îmi pare nespus de rău pentru clienții noștri fideli. Dar, în acest punct, nu mai pot continua. Două pierderi de auz și o birocrație care mă sufocă îmi spun foarte clar: acesta este sfârșitul”, a declarat Schade cu amărăciune.

Și măsurile anunțate de actualul guvern nu aduc nicio speranță. „Vor să mărească salariul minim la 15 euro pe oră. Cum să plătesc asta unui spălător de vase cu jumătate de normă? Ce ar trebui să-i ofer unui bucătar profesionist, 25 de euro pe oră? Nu e sustenabil. Pur și simplu nu mai merge.”


Friptura de porc, rețeta succesului

Hanul Waldpark era cunoscut nu doar în Putzbrunn, ci și în satele și cartierele din împrejurimi. Felul emblematic servit aproape zilnic era friptura de porc - suculentă, rumenită perfect, însoțită de garnituri bavareze tradiționale. În meniu mai figurau șnițelul crocant, spaetzle-ul cu brânză, ștrudelul cu mere și desertul Kaiserschmarrn - toate gătite cu respect pentru rețetele autentice și servite într-o atmosferă intimă, de familie.

„Am fost mereu mândru că putem oferi mâncare gustoasă la prețuri rezonabile. Avem clienți loiali care vin de ani de zile, în special din căminele din jur. Acest loc a fost un punct de reper pentru comunitate. E dureros să spun că nu mai putem merge mai departe”, explică Schade, care a lucrat cot la cot cu echipa sa: doi bucătari și două chelnerițe, alături de care a ținut hanul pe linia de plutire chiar și în perioadele dificile.


O birocrație sufocantă și un sistem lipsit de empatie

Ceea ce a declanșat decizia de închidere au fost, potrivit lui Schade, o serie de inspecții alimentare care au depășit limita rezonabilului. Acesta povestește că inspectorii de la biroul districtual au venit într-o zi, în jurul orei 17:00 - chiar în toiul aglomerației - și au început să caute nereguli. Plângerea principală: lipsa listării alergenilor pentru fiecare fel de mâncare din meniu.

„Dar era menționat clar pe prima pagină ce ingrediente folosim. Chiar scrie acolo: ‘Dacă aveți alergii, vă rugăm să ne spuneți și vom clarifica’. Nu suntem un restaurant cu 100 de pagini de meniu. Suntem un han de cartier, apropiat de oameni”, spune Schade indignat.

La doar câteva zile după control, a primit o amendă de 328 de euro. „Nu au dat niciun avertisment. Nu mi-au dat timp să fac modificări. Direct amendă. Este o rușine. O atitudine pur birocratică, fără pic de înțelegere pentru realitatea noastră.”

Criticile s-au extins până la detalii absurde, potrivit hangiului. Inspectorii s-au legat chiar și de faptul că în meniu apărea termenul „spritzere cu suc”, susținând că ar fi trebuit formulat „spritzere cu suc și nectar”. „E de râs dacă n-ar fi de plâns”, adaugă el.

Pe lângă presiunea birocrației, Schade spune că deciziile politice recente au pus capac. El își exprimă frustrarea față de guvernul federal care, în timpul pandemiei, a promis că va păstra permanent TVA-ul redus la 7% pentru restaurante. „Dar n-a durat mult, și s-a întors la 19%. Ne-au păcălit.”

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Iti place noua modalitate de votare pe stiridiaspora.ro?
Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

pixel