Blocaj total în Italia. Traficul aerian a fost închis complet pentru câteva ore

Bogdan Bolojan |
Data publicării:
Aeroportul din Strasbourg (Foto: Claude Truong-Ngoc / Wikimedia Commons)
Aeroportul din Strasbourg (Foto: Claude Truong-Ngoc / Wikimedia Commons)

O pană de proporții a perturbat, sâmbătă seara, traficul aerian din nord-vestul Italiei, provocând anularea, amânarea și devierea a zeci de zboruri și generând disconfort pentru mii de pasageri. Totul a pornit la ora 20:18, când sala radar a centrului de control Enav din Milano Linate nu a mai recepționat datele de zbor. În doar câteva zeci de minute, autoritățile au fost nevoite să ia o decizie drastică: închiderea completă a spațiului aerian din regiune. Incidentul a durat două ore, dar urmările s-au resimțit până a doua zi.

Deși zborurile au fost reluate în noaptea de sâmbătă spre duminică, incidentul a declanșat o dispută aprinsă între Enav,  compania națională responsabilă cu dirijarea traficului aerian  și gigantul telecom Tim.

Incidentul, descris de presa italiană drept unul „fără precedent în ultimii ani”, a fost provocat de o avarie majoră în sistemul de transmisie a datelor radar către centrul de control de la Linate, care acoperă Lombardia, Piemonte, Liguria și Valle d’Aosta. Inițial, echipele tehnice ale Enav au verificat sistemele interne, însă, negăsind soluția problemei, au apelat la rețeaua de rezervă pe satelit. Aceasta a permis doar aterizarea avioanelor aflate deja în zbor, conform protocoalelor internaționale, însă a blocat complet decolările.

La 20:38, autoritățile au instituit oficial „rateo zero”, adică suspendarea tuturor operațiunilor aeriene în nord-vestul Italiei. Zeci de avioane au rămas pe pistele aeroporturilor din Milano Malpensa, Linate, Bergamo, Torino și Genova. Pasagerii au fost ținuți la bord în așteptare, unii chiar și mai bine de o oră, înainte ca Enac (Autoritatea Națională pentru Aviație Civilă) să dispună debarcarea și oferirea de asistență. La Malpensa au fost anulate 24 de zboruri, la Linate trei, iar 19 aeronave au fost deviate către alte aeroporturi, dintre care opt au reușit să aterizeze în cele din urmă în Milano în timpul nopții. La Bergamo au fost anulate 17 zboruri, la Torino opt, iar la Genova unul, altul fiind redirecționat către Veneția.

Întârzierile au continuat, din cauza sistemului de domino

 

Abia la 22:20 s-a reușit reluarea parțială a activității, inițial la 50% din capacitate, iar în jurul orei 23:35 traficul aerian a fost reluat complet. Cu toate acestea, duminică dimineața s-au înregistrat noi întârzieri și anulări din cauza faptului că unele aeronave nu ajunseseră la destinație în seara precedentă.

În timp ce autoritățile încearcă să afle cu exactitate ce s-a întâmplat, tensiunile au izbucnit între Enav și Tim. Conform Enav, avaria a afectat conexiunea furnizată de Tim pentru fluxul de date radar către sala operațională. CEO-ul Enav, Pasqualino Monti, a respins categoric speculațiile potrivit cărora sistemul de control ar fi vulnerabil, numindu-le „declarații iresponsabile”. Pe de altă parte, Tim a transmis un comunicat în care afirmă că, potrivit datelor de care dispune, „nu are nicio responsabilitate” pentru cele întâmplate și că așteaptă rezultatele anchetei pentru a clarifica eventualele responsabilități.

Sursele apropiate anchetei au oferit versiuni contradictorii despre cauza exactă. Unele indică o posibilă suprasolicitare a rețelei interne Enav, în timp ce altele vorbesc despre o problemă apărută pe rețeaua Tim, care s-a manifestat în sistemele Enav prin intermediul celor două routere instalate de furnizorul de telecomunicații. În ciuda speculațiilor, s-a exclus din start un atac cibernetic sau influența caniculei asupra sistemului.

Se așteaptă rezultatele anchetei

 

În urma acestui haos, Enac a deschis o anchetă care vizează două direcții principale: una tehnică, pentru identificarea precisă a avariei și prevenirea repetării ei, și una operațională, pentru a verifica dacă traficul aerian a fost gestionat în siguranță în timpul crizei. În plus, experții vor analiza dacă în perioada recentă au avut loc intervenții tehnice ce ar fi putut duce la perturbarea rețelei.

Potrivit datelor Eurocontrol, în ziua incidentului, centrul de control din nord-vestul Italiei a înregistrat întârzieri cumulate de 6.689 de minute. Cu toate acestea, performanțele generale ale Enav rămân la un nivel înalt pe plan european, iar Italia continuă să se situeze printre cele mai eficiente țări în materie de punctualitate a traficului aerian.

În următoarele zile, Enav trebuie să transmită o relație tehnică detaliată către Ministerul Transporturilor și către Enac. Aceasta ar putea lămuri dacă vina aparține sistemului intern de control al zborurilor sau rețelei furnizorului de date. Până atunci, rămân întrebări esențiale legate de fragilitatea sistemelor pe care se bazează siguranța zborurilor și cooperarea dintre operatorii de infrastructură critică din Italia.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

pixel