Această decizie, însă, nu este deloc bine primită de companiile aeriene, mai ales cele low-cost, care își bazează modelul de afaceri pe flexibilitatea tarifară și pe costurile reduse. Reprezentanții Wizz Air, unul dintre cei mai mari operatori aerieni low-cost din Europa, au reacționat ferm, avertizând că măsura va avea efecte contrare celor intenționate.
„Ne opunem ferm propunerii Parlamentului European, care ar distruge actuala libertate comercială şi ar face zborurile mai scumpe pentru milioane de călători. Dacă propunerea ar fi adoptată, companiile aeriene ar fi obligate să includă preţul bagajului de mână în preţul iniţial al biletului, indiferent dacă clientul are nevoie de acesta sau nu. Acest lucru ar reduce transparenţa preţurilor şi ar elimina posibilitatea consumatorilor de a alege, obligând pasagerii să plătească pentru servicii pe care s-ar putea să nu le folosească”, se arată într-un punct de vedere transmis de companie.
În plus, Wizz Air atrage atenția că, în cazul operatorilor ultra low-cost, care își mențin eficiența prin rotații rapide ale aeronavelor – uneori de doar 30 de minute – o astfel de modificare ar putea provoca întârzieri și dificultăți logistice.
„Acest lucru ar submina eficienţa operaţională şi modelul low-cost care fac posibilă călătoria cu avionul la preţuri accesibile în Europa”, au precizat reprezentanții companiei.
Ce spune A4E, care reunește mai mullte companii aeriene
Reacții similare au venit și din partea Asociației Airlines for Europe (A4E), care grupează cele mai mari companii aeriene de pe continent. Organizația susține că interdicția propusă va avea efectul invers celui dorit și va conduce la creșterea prețurilor pentru toți călătorii, inclusiv pentru cei care optează pentru bagaje minimale și nu doresc servicii suplimentare.
„Acest lucru ar obliga aceşti pasageri să plătească servicii pe care nu le doresc sau de care nu au nevoie”, a declarat Ourania Georgoutsakou, directorul general al A4E, înainte de votul din Comisia TRAN.
În forma actuală, măsura ar urma să se aplice tuturor zborurilor care au ca punct de plecare sau de sosire un aeroport din Uniunea Europeană. Propunerea a fost inclusă într-un pachet mai amplu de amendamente la regulamentele privind drepturile pasagerilor, redactat de Comisia Europeană.
Pe lângă interdicția privind taxarea bagajului mic de mână, eurodeputații din TRAN au mai votat pentru:
-introducerea unui formular unic pentru solicitarea compensațiilor și rambursărilor;
-stabilirea unei liste de circumstanțe excepționale – precum dezastre naturale sau conflicte armate – în baza cărora companiile aeriene pot refuza plata unor compensații.
-Toate aceste măsuri, însă, nu sunt definitive. Pentru a deveni realitate, ele trebuie mai întâi aprobate de plenul Parlamentului European și apoi negociate cu Consiliul Uniunii Europene, care reunește guvernele statelor membre. Numai după parcurgerea acestor etape propunerile pot intra în vigoare.
Între timp, tensiunile dintre instituțiile europene și companiile aeriene sunt în creștere. Pe de o parte, legiuitorii europeni susțin că protejează interesele consumatorilor, iar pe de altă parte, industria aeriană avertizează că intervențiile de acest tip pun în pericol un model economic care a făcut călătoria cu avionul accesibilă pentru milioane de europeni, inclusiv pentru românii care, în număr tot mai mare, optează pentru zboruri ieftine spre destinațiile din diaspora sau pentru vacanțe.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News