Incidentul, petrecut pe 3 octombrie, a coincis cu trecerea furtunii Amy, un fenomen meteorologic violent care a lovit Regatul Unit cu rafale de vânt de până la 160 km/h, paralizând temporar transporturile și provocând haos pe numeroase aeroporturi britanice.
Aeronava în cauză, operată de Malta Air în numele companiei low-cost Ryanair, a decolat din Pisa cu întârziere, din cauza unei greve generale care afectase zborurile din Italia. Protestatarii ajunseseră până pe pistă, iar controlul traficului aerian fusese blocat pentru mai multe ore. Încă de la decolare, pasagerii știau că vor avea parte de o călătorie dificilă, întrucât furtuna Amy se apropia rapid de coastele Scoției.
Mai multe încercări de aterizare eșuate
Pe măsură ce avionul se apropia de destinație, condițiile meteo s-au deteriorat dramatic. Rafalele de vânt erau atât de puternice încât pilotul a fost nevoit să abandoneze prima tentativă de aterizare la Prestwick. Potrivit rapoartelor preliminare, aeronava a făcut mai multe tururi de așteptare în aer, încercând să prindă un interval favorabil pentru o nouă încercare. Însă și a doua tentativă a eșuat, după ce aparatul a fost zdruncinat violent de curenții puternici.
În lipsa unei ferestre sigure pentru aterizare, echipajul a decis să schimbe destinația și să încerce o aterizare la Edinburgh. Nici acolo, însă, vremea nu permitea manevrele în siguranță. În acel moment, rezerva de combustibil scăzuse periculos, iar pilotul a fost nevoit să emită codul de alertă 7700, semnalul internațional de urgență care indică o situație critică la bord. A fost ultima soluție: avionul a fost redirecționat spre Manchester, la peste 300 de kilometri de destinația inițială.
Martorii spun că momentele trăite la bord au fost tensionate și că pasagerii au realizat gravitatea situației abia după aterizare. Printre cei aflați la bord s-a numărat și Alexander Marchi, care a povestit pentru publicația Ayr Advertiser:
„Am plecat deja cu întârziere din Pisa, din cauza grevei și a protestatarilor care au invadat pista. Când am aflat că urmează furtuna, ne-am dat seama că nu va fi un zbor ușor. În timpul coborârii, avionul se învârtea în cerc deasupra aeroportului. Prima tentativă de aterizare a eșuat. Căpitanul ne-a spus că va încerca din nou, dar dacă nu reușim, vom merge la Manchester. A doua coborâre a fost foarte turbulentă, avionul se clătina puternic, iar la câțiva metri de sol am simțit cum motorul crește brusc în turație și ne-am ridicat din nou. Abia după ce am aterizat în siguranță la Manchester am înțeles cât de gravă fusese situația.”
Avionul a aterizat cu doar 200 de litri de combustibil rămas în rezervor
Datele tehnice confirmă că avionul a atins un nivel de combustibil critic, doar 220 de litri rămase în rezervoare, ceea ce echivalează cu aproximativ cinci sau șase minute de zbor. Acesta este pragul minim absolut înainte ca o aeronavă să fie declarată nesigură pentru continuarea zborului. Specialiștii în aviație subliniază că, în mod normal, piloții Ryanair zboară cu rezerve suplimentare de combustibil, dar condițiile extreme și redirecționările repetate au epuizat toate marjele de siguranță.
Aterizarea la Manchester s-a produs la aproape două ore după prima încercare nereușită de la Prestwick. Odată ajuns la sol, avionul a fost întâmpinat de echipe de urgență, pompieri și paramedici, pregătiți pentru orice eventualitate. Deși nimeni nu a fost rănit, autoritățile britanice au deschis imediat o anchetă oficială pentru a determina exact succesiunea evenimentelor.
Investigația, coordonată de Air Accidents Investigation Branch (AAIB), urmărește să clarifice dacă echipajul a respectat toate procedurile privind managementul combustibilului și dacă decizia de a decola din Pisa în plin haos provocat de grevă a fost una justificată. De asemenea, anchetatorii vor verifica în ce măsură compania Ryanair a asigurat o planificare corectă a rutei, ținând cont de condițiile meteorologice extreme.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News