Avionul, care se apropia de destinație în jurul orei 22:00, a intrat în procedura standard de coborâre. Totuși, echipajul a observat rapid că turnul de control nu răspundea la apelurile radio, iar luminile pistei nu erau aprinse, ceea ce făcea imposibilă o aterizare în siguranță. Pilotul a decis să intre într-un circuit de așteptare deasupra Golfului Ajaccio, informând pasagerii că este vorba despre o „problemă tehnică” la sol.
Pentru a clarifica situația, echipajul a contactat pompierii aeroportului, care s-au deplasat imediat la turnul de control. Acolo au descoperit motivul șocant: singurul controlor de trafic aerian aflat în serviciu adormise.
Pasagerii au rămas calmi
Deși situația putea provoca panică, atmosfera din avion a rămas relativ calmă. Pilotul le-a explicat pasagerilor că, în cazul în care problema nu este rezolvată rapid, aeronava va fi deviată spre Bastia, cel mai apropiat aeroport operațional.
„Am zeci de ani de experiență și nu mi s-a întâmplat niciodată așa ceva”, a declarat comandantul aeronavei după aterizare. Însoțitorii de bord au confirmat că pasagerii au reacționat cu răbdare și chiar au privit partea plăcută a situației: zborul suplimentar le-a oferit ocazia să admire peisajul spectaculos al insulei Corsica pe timp de noapte.
Controlorul de trafic era epuizat
Investigațiile efectuate la scurt timp după incident au arătat că bărbatul care trebuia să coordoneze aterizarea era pur și simplu extenuat. A fost testat pentru consumul de alcool sau substanțe interzise, însă rezultatele au fost negative. Potrivit surselor citate de presa locală, acesta lucra singur în tură, iar o clipă de neatenție l-a costat scump.
Controlorii de trafic aerian lucrează de obicei în ture de câte două persoane, astfel încât atunci când unul ia pauză, celălalt să rămână la post. În seara incidentului, însă, controlorul era singur, iar oboseala acumulată și lipsa de supraveghere au dus la o situație rară, dar extrem de delicată pentru siguranța zborului.
Aterizare în siguranță, dar anchetă deschisă
După ce a fost trezit, controlorul a aprins luminile pistei și a reluat comunicațiile cu echipajul avionului. Aterizarea a avut loc în siguranță, la aproape o oră după ora programată.
Autoritățile franceze au deschis o anchetă internă pentru a stabili cum a fost posibil ca un singur controlor să fie lăsat în serviciu fără supraveghere suplimentară și dacă au fost respectate toate procedurile de siguranță. Compania aeriană a anunțat că va colabora cu anchetatorii și că va solicita clarificări privind resursele umane alocate turnului de control din Ajaccio.
O lecție pentru aviația civilă
Incidentul de la Ajaccio a ridicat întrebări serioase despre siguranța aeroporturilor mici și despre gestionarea resursei umane în turnurile de control. Deși niciun pasager nu a fost pus în pericol real, specialiștii atrag atenția că o astfel de situație ar putea avea consecințe grave dacă nu se iau măsuri preventive.
Pentru cei aflați la bord, zborul a rămas o experiență memorabilă și cu final fericit. Dar pentru autoritățile franceze, episodul este un semnal de alarmă privind nevoia de supraveghere și personal suficient în punctele-cheie ale aviației civile.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News