Australia: Facebook și Google vor plăti mass-mediei pentru știri

Ecaterina Dumitrescu |
Data publicării:

Parlamentul australian a aprobat joi o lege care îi obligă pe coloșii Google și Facebook să plătească presei locale pentru știrile publicate pe platformele lor. Legislația de pionierat poate servi drept referință și pentru țările care studiază măsuri similare, cum sunt Marea Britanie și Canada. În urma negocierilor dure, Facebook a contraatacat cu blocarea a 18 milioane de utilizatori pe care îi are în Australia, cea de-a 13-a mare economie a lumii. Votul face ca Australia să fie prima națiune în care un arbitru guvernamental poate stabili prețul pe care giganții tehnologici îl plătesc presei.

Ministrul finanțelor, Josh Frydenberg și ministrul comunicațiilor, Paul Fletcher într-o declarație comună, au afirmat că: "regulamentele vor asigura ca toate companiile media să primească o remunerație echitabilă pentru conținutul pe care îl generează, contribuind la menținerea jurnalismului în interes public". Frydenberg a anunțat, de asemenea, că interdicția de știri Facebook, care exclude, de asemenea, multe pagini non-profit și guvernamentale, inclusiv cele ale agențiilor de sănătate publică care promovează informații fiabile despre COVID-19, va fi anulată a doua zi, se arată într-un material mai amplu în elpais.com.

Înainte de aprobare, Guvernul a prezentat o serie de amendamente la proiectul său de lege, în aceeași zi în care Facebook și Executivul au anunțat restaurarea, în următoarele câteva zile, a accesului la știrile australiene, care fusese blocat de rețeaua socială ca măsură de presiune .

Noua lege pune bazele unui proces de gestionare a conflictelor în cazul în care negocierile dintre companiile de tehnologie și companiile de știri eșuează, într-una dintre democrațiile cu cea mai mare concentrare în proprietatea mass-media și în care grupul News Corporation al lui Rupert Murdoch are o prezență puternică. Ambele părți au obținut victoria după ce Australia a oferit Facebook câteva concesii, inclusiv permiterea guvernului să elibereze discreționar giganții tehnologici din arbitraj, dacă pot demonstra o „contribuție semnificativă” la industria ziarelor interne. Regulamentele revizuite permit, de asemenea, companiilor de tehnologie o perioadă mai lungă pentru a încheia tranzacții cu mass-media  înainte ca statul să intervină. Acesta va fi revizuit în termen de un an de la intrarea sa în vigoare, conform declarației comune. Modificările oferă, de asemenea, companiilor de tehnologie spațiu mai mare pentru negocieri în acordurile lor cu mass-media, având în vedere că vor putea să își selecteze furnizorii și nu sunt obligați să semneze un acord forțat dacă au semnat deja acorduri anterioare. Intervenția unei comisii de arbitraj, a cărei decizie este obligatorie pentru a stabili suma care trebuie plătită dacă nu există un acord comercial între părți, este ultima soluție.

Legea privind plățile de conținut jurnalistic a fost elaborată ca urmare a investigațiilor efectuate de Comisia Australiană pentru Concurență și Consumatori (ACCC), asupra dezechilibrului veniturilor din publicitate între tehnologie și mijloacele de publicitate din Australia. ACCC a stabilit în raportul său final privind platformele digitale, publicat în decembrie 2019, că acestea au concentrat 51% din cheltuielile publicitare din 2017 din Australia.

Includerea modificărilor legii după ce Google a amenințat că își suspendă serviciile de căutare din țară și Facebook și-a întrerupt serviciul de publicare a știrilor îi face pe unii analiști locali să suspecteze că legea nu va fi aplicată.

Google a semnat deja acorduri anul acesta cu mari companii media pentru a-și alimenta fluxul de știri, în timp ce Facebook a semnat prima scrisoare de intenție în Australia, cu Seven West Media, proprietarii Canalului 7, pentru a oferi conținut jurnalistic, ceea ce ridică îngrijorarea că organizațiile mici și independente vor fi lăsate în afara jocului.

Această lege a fost creată ca urmare a crizei mass-media din cauza scăderii veniturilor din publicitate din ultimele două decenii, care a provocat disponibilizări masive în redacții, reduceri ale cheltuielilor de cercetare și trecerea de la versiunea tipărită la cea digitală pentru a reduce cheltuieli.

Anul trecut, președintele grupului media australian Nine, Peter Costello, a declarat că Google și Facebook generează venituri publicitare de aproximativ 6 miliarde de dolari australieni, 3.571 milioane de euro, și că aproximativ 10% din această cifră este rezultatul conținutului.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

DC Media Group Audience

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel